Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W artykule zaprezentowano system badań technicznymi w Meksyku, kraju, który montując rocznie ponad 3 mln pojazdów jest trzecim największym producentem aut na półkuli zachodniej, po Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Mimo że po drogach Meksyku jeździ 32 mln pojazdów, to dopiero od 2012 r. zaczął funkcjonować oficjalny system kontroli pojazdów. Najbardziej rygorystyczne badania są wykonywane w stolicy kraju i oprócz oględzin wzrokowych obejmują również odczyt za pomocą skanera wielu parametrów monitorowanych przez system OBD. 

Badanie stanu technicznego samochodów stało się w Szwecji obowiązkowe dopiero w 1965 r. Za­danie to powierzono spółce Svensk Bilprovning AB. Powstała we wrześniu 1963 r. i przez wiele lat mia­ła pozycję monopolisty. Utraciła ją 1 lipca 2010 r., gdy uwolniono rynek. Od tamtej pory każdy może starać się o możliwość prowadzenia stacji kontroli pojazdów. W jaki sposób obecnie jest zorganizowany system badań technicznych w Szwecji? Odpowiedź w artykule.

Chińska Republika Ludowa w ekspresowym tempie rozwinęła motoryzację, a teraz równie szybko planuje poradzić sobie ze spowodowanymi przez to problemami. Badania techniczne są częścią tej strategii. Liczba samochodów osobowych zwiększyła się z 31,6 mln w 2005 r. do 270 mln w 2020 r. Wzrost liczby samochodów nie od razu spowodował zmiany w częstotliwości i zakresie okresowych badań. Przez wiele lat obowiązywała reguła kontrolowania pojazdów raz w roku, a zajmowała się tym m.in. policja. Jak obecnie jest zorganizowany system badań technicznych w Chinach i co jest sprawdzane na stacjach SKP? Szczegóły w artykule.

Badania techniczne samochodów wywołują w USA podobne kontrowersje, jak ograniczenia w dostępie do broni palnej. Dotykają bowiem samej istoty „wolnego kraju”. Na większości terytorium Stanów Zjednoczonych nie ma obowiązkowych badań technicznych samochodów. Każdy stan decyduje samodzielnie o wprowadzeniu obowiązku badań technicznych. W 2010 r. New Jersey zostało trzydziestym stanem, który zrezygnował z badań technicznych. Obecnie senat stanu Teksas wniósł o zniesienie badań technicznych od 2018 r. Nie jest to zaniedbanie czy uogólniona niechęć do tworzenia zbędnych przepisów. Jaka jest organizacja badań technicznych w USA i czym jest uwarunkowana? Jakie argumenty przywołują stany wstrzymujące badania techniczne na swoim terenie? Odpowiedzi na te pytania w artykule Michała Kija.

 Już kilka miesięcy temu weszły w życie przepisy ograniczające handel w niedziele i święta. Nadal jednak wielu właścicieli SKP ma wątpliwości dotyczące wykonywania w ten dzień badań technicznych w stacji kontroli pojazdów. Ani przepisy ustawy „Prawo przedsiębiorców”, ani „Kodeksu pracy” nie zawierają zakazów w tym zakresie. Zgodnie z art. 5 ustawy zakazuje się w niedziele i święta handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem. W grupie wyłączeń z art. 6 ustawy, która obejmuje m.in. stacje paliw, apteki, zakłady pogrzebowe, placówki hotelarskie, ustawodawca nie wskazał stacji kontroli pojazdów. Czy zatem nie ma przeszkód do wykonywania badań w niedziele lub inne święta? Czy w tym zakresie są jakieś ograniczenia? Odpowiedź w numerze.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock