Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Ostatnio, częściej niż zwykle, przyjeżdżają do OSKP pojazdy zabytkowe na badanie techniczne co do zgodności z warunkami. Fakt ten może wynikać z projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w zakresie definicji pojazdu zabytkowego. Uznanie pojazdu jako zabytkowy nie budzi wątpliwości, jeżeli pojazd został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Problematyczne jest natomiast uznanie pojazdu, który został wpisany do inwentarza muzealiów (prywatnego muzeum). Pojawiają się tam bowiem eksponaty, które budzą zdziwienie (np. wycofany z policji radiowóz na żółtych tablicach). Dlaczego tak się dzieje? Jakie dokumenty powinien dostarczyć właściciel pojazdu zabytkowego przekazanego do badania technicznego? Odpowiedzi na pytania można znaleźć w artykule.

Temat wykonywania badań powypadkowych był już poruszany na łamach „Serwisu Motoryzacyjnego” kilka lat temu. Mimo że przepisy w tym zakresie nie zmieniły się diametralnie, to wciąż pojawiają się problemy przy wykonywaniu tego rodzaju badania. Wynika to z nieprecyzyjnych przepisów oraz coraz to nowszych ustaleń i stanowisk. W artykule autor stara się przeanalizować całe zagadnienie związane z tymi badaniami, z uwzględnieniem poprawek w przepisach i ostatnich ich interpretacji. Porusza również problem badań powypadkowych aut sprowadzanych z zagranicy oraz różnych zasad przy naliczaniu opłat za badanie.


Zmiany dotyczą Niemiec, gdzie tamtejsze Ministerstwo Transportu całkowicie znowelizowało rozporządzenie dotyczące sprawdzania świateł podczas okresowych badań technicznych. Nowe wymagania, które weszły w życie w styczniu tego roku, mają na celu zwiększenie dokładności i powtarzalności pomiaru ustawienia świateł. Na czym polegają najistotniejsze zmiany? Odpowiedź w artykule.

Elektroniczne sterowniki zamontowane w samo­chodzie są wyposażone w systemy samodiagnozy. W samochodzie występuje nawet kilkaset czujników, które dostarczają informacji do ste­rowników. Te dane są przygotowywane do odczytania przez skanery diagno­styczne. Jednak nie sposób osiągnąć taki sta­n, gdy wszystkie zjawiska fizyczne, potrzebne do postawienia właściwej diagnozy, byłyby zmierzone przez zamontowane czujniki. Ta niedoskona­łość mikroprocesorowych układów diagnostycznych musi być uzupełniona przez badania równoległe, które wy­konuje człowiek. Co oznacza termin „diagnostyka równoległa” i na czym polega? O tym w artykule.

Od pierwszego stycznia zaczęło obowiązywać w Niemczech rozporządzenie dotyczące sprawdzania świateł podczas okresowych badań technicznych. Obecnie każde stanowisko do kontroli i ustawiania reflektorów musi być zgodne z przepisami, skalibrowane i przejść pozytywnie urzędowe sprawdzenie. Jak pokazują statystyki organizacji wykonujących badania, wadliwe oświetlenie jest najczęstszą, stwierdzaną podczas kontroli w SKP, usterką w pojazdach. W istotnej części jest to związane z nieprawidłowym ustawieniem reflektorów. Nowatorskie rozwiązania w dziedzinie oświetlenia (wykorzystujące np. technikę LED lub laserową, światła matrycowe LED) oraz systemy ze zmienną granicą światłocienia stawiają także nowe wymagania dotyczące kontroli i regulacji reflektorów. Nowe wymagania mają na celu zwiększenie dokładności i powtarzalności pomiaru ustawienia świateł.  Na czym polegają zmiany i jakie wyzwania postawiono przed niemieckimi organizacjami wykonującymi badania techniczne? Odpowiedź w numerze.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock