Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Środowiska rolnicze od dawna apelowały o dopuszczenie możliwości przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych poza stacją kontroli pojazdów. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów powyżej 3,5 t dmc, których badanie można wykonać jedynie w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Rolnicy wskazują, że bardzo często stacje te są dale-ko od ich gospodarstw. Dojazd do nich jest czasochłonny, a także kosztowny, biorąc pod uwagę ilość potrzebnego paliwa. Temat był omawiany 1 2018 r. i powrócił teraz przy okazji procedowania w Sejmie projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W artykule przedstawiono proponowane zmiany.

Artykuł o badaniach ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych poza stacją kontroli pojazdów pojawił się już w nr. 7-8/2023 Serwisu Motoryzacyjnego. W tamtym czasie procedowany był w Sejmie projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Została ona ostatecznie uchwalona i opublikowana w Dzienniku Ustaw z 28 sierpnia 2023 r. Możliwość przeprowadzania tego rodzaju badań wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. W artykule omówiono projekty dwóch rozporządzeń skierowanych przez Ministerstwo Infrastruktury do konsultacji publicznych w listopadzie 2023 r., a dotyczących wymagań stawianych stacji SKP przygotowanej do badań na stanowisku zewnętrznym.

Karaibska wyspa, ojczyzna Boba Marleya, reagge i czapek rasta to świetne miejsce na wakacje. Najlepsze plaże, najsłodsze owoce, nastrojowe knajpki. Serwisy informacyjne na ogół polecają wynajęcie na wyspie samochodu. Ruch lewostronny powoduje, że powszechnie używa się samochodów japońskich, a przoduje Toyota, która zgarnęła blisko 1/3 rynku. Sytuacja na drogach Jamajki przypomina pod każdym niemal względem Polskę sprzed ćwierć wieku. Ponieważ stan dróg i nawyki kierowców trudno zmienić z dnia na dzień, rząd jamajski, tak jak polski, zmienia głównie przepisy. Duży jest nacisk na kontrolę stanu technicznego, a zaczyna się od obowiązkowej inspekcji dla pojazdów importowanych (PSI), kiedy sprawdza się nie tylko sprawność pojazdu, ale również czy nie jest kradziony i czy nie zawiera „bagażu” w postaci nasion lub zwierząt, które znalazłszy się na wyspie mogą przenieść  chorobę czy zakłócić lokalny ekosystem. Więcej o organizacji badań technicznych na Jamajce w artykule Michała Kija.

Autor porusza w artykule kilka spraw związanych ze sprawdzeniem, w warunkach stacji kontroli pojazdów, pneumatycznych układów hamulcowych, po wejściu w życie 1 listopada zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań. Zmiana ta wynikała z dwóch powodów. Pierwszy to  wdrożenie zmian do dyrektywy, drugi – ujednolicenie kryteriów stosowanych w SKP i w czasie kontroli  drogowej . W punkcie dotyczącym układu hamulcowego, jak i w reszcie załącznika, wprowadzono bardziej precyzyjny system wskazywania wagi usterki.  Jest mniejsza dowolność samodzielnej interpretacji przez  diagnostę. Natomiast w temacie ujednolicenia z procedurami kontroli drogowej – to inspektorzy  ITD mają obecnie takie same wytyczne. Więcej informacji na ten temat zaktualizowanych zagadnień odnośnie badania hamulców można znaleźć w artykule.

Na Słowacji obo­wiązkowe badanie techniczne i kontrola emisji spalin odbywają się osobno w odrębnych placów­kach.  Do niedawna w całym kraju były 142 sta­cje kontroli technicznej i 220 stacji kontroli emisji. Jed­nak z końcem czerwca 2017 r. słowacki rząd zatwierdził ustawę, która liberalizuje rynek usług związanych z obo­wiązkowymi przeglądami pojazdów. Zdaniem minister­stwa placówek jest za mało. Świadczy o tym długi czas oczekiwania na przegląd, który sprawia, że aktualnego przeglądu technicznego nie ma 130 000 pojazdów, a bez świadectwa kontroli emisji spalin porusza się 120 000 po­jazdów. Jak często samochody podlegają badaniom i kontroli emisji spalin oraz jakie obowiązują na Słowacji ceny – o tym w artykule.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock