Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Stany Zjednoczone były jednym z pionierów w tworzeniu samochodów elektrycznych na przełomie XIX i XX wieku. Obiecujące początki nie dały jednak temu rodzaj owi napędu sukcesu. Na wiele lat odłożono do lamusa elektryfikację samochodów. Brak zdecydowania w działaniu koncernów samochodowych oraz brak konsekwencji władz doprowadziły do tego , że USA muszą teraz gonić resztę świata w wyścigu o czystą planetę. Tymczasem Stany Zjednoczone miały swój znaczący wkład w rozwój pojazdów elektrycznych już na początku XX wieku, a osiągi ówczesnych elektryków były całkiem zadowalające. Dlaczego samochody elektryczne w USA zaczęły tracić popularność i jak wygląda obecna sytuacja z amerykańską elektromobilnością? Odpowiedź można znaleźć w artykule.

 W nowej rubryce „Amerykańskie auta od podszewki” będą prezentowane rozwiązania techniczne stosowane w nowych i starszych autach z USA oraz ciekawsze procedury diagnostyczne i naprawcze. W pierwszym odcinku przedstawiono systemy wyłączania z pracy dwóch lub nawet czterech cylindrów, stosowane w różnych silnikach aut amerykańskich na przestrzeni ostatnich 30 lat. Podano również uwagi dotyczące obsługi samochodów z systemem MDS oraz opis podstawowych kodów usterek generowanych przez ten system.

Automatyczna skrzynka biegów (ASB) to bardzo skomplikowany zespół samochodu. Podstawową czynnością obsługową, która ma bezpośredni wpływ na bezawaryjną pracę przekładni, jest właściwy dobór oleju ATF oraz terminowa i fachowa jego wymiana. Prosta, jak by się wydawało, operacja sprawdzania stanu i wymiany oleju może jednak sprawić problem. Wymiana oleju w automatach jest znacznie trudniejsza niż w „manualach”. W artykule zamieszczono kilka wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów w serwisowaniu automatycznych skrzynek biegów. Opisano również popularną w Niemczech i Austrii metodę wymiany oleju w ASB z płukaniem, opracowaną przez niemieckiego mechanika Tima Eckarta.

W trosce o czyste środowisko kolejne normy euro wprowadzają obostrzenia w nowych pojazdach w zakresie emisji substancji szkodliwych. W samochodach używanych wraz z przebiegiem pojawiają się problemy ze spełnieniem kryteriów, które były stawiane nowym (w tamtym czasie) pojazdom. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że po zakupie używanego auta nie zwraca się już uwagi na utrzymanie sprawności silnika i układów odpowiedzialnych za redukcję emisji substancji szkodliwych – bo tak jest taniej. Dlatego diagnosta, dopuszczając pojazd do ruchu w czasie okresowego badania technicznego, powinien prawidłowo zastosować procedurę związaną z: przygotowaniem pojazdu do badania, wykonaniem analizy spalin i oceną otrzymanych wyników. Jak powinna wyglądać analiza spalin w SKP – o tym w artykule.

W nr. 5/2024 miesięcznika „Serwis Motoryzacyjny” ukazał się artykuł na temat pojazdów sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych. Autor wówczas słusznie zauważył, że występują różnice techniczne między tymi pojazdami a ich europejskimi odpowiednikami. Wynika to przede wszystkim z innego podejścia do bezpieczeństwa, ochrony środowiska, obowiązkowych badań technicznych oraz zgoła innych regulacji prawnych obowiązujących po obu stronach oceanu. Autor artykułu „Auta amerykańskie w SKP” uzupełnia ten temat o kilka spraw formalnych związanych m.in. z wyposażeniem i homologacją, ponieważ w mediach pojawiają się różne informacje, nie zawsze do końca sprawdzone.





Aktualności













SiteLock