Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów zostały wprowadzone w Norwegii 8 lutego. Zgodnie z nimi nowe samochody osobowe i inne o masie całkowitej do 7500 kg (poprzednio 3500 kg) przechodzą pierwszy przegląd po 4 latach od daty rejestracji, a następne przeglądy odbywają się co 2 lata. Pojazdy o wyższej masie całkowitej oraz autobusy, taksówki i ambulanse muszą odbywać badanie co roku. Samochody w wieku powyżej 30 lat odbywają przegląd co 5 lat, a pojazdy liczące więcej niż 50 lat są zwolnione z obowiązkowych badań technicznych. Do niedawna w Norwegii o terminie przeglądu przypominała ostatnia cyfra numeru rejestracyjnego, lecz od bieżącego roku obowiązują nowe reguły. Jakie jeszcze zmiany wprowadzono ostatnio w tym kraju? Więcej informacji w artykule.

Portugalskie stowarzyszenie ochrony konsumentów przyjrzało się funkcjonowaniu stacji kontroli pojazdów w tym kraju. Wysłało na badanie 30 samochodów, z których każdy miał 6 celowo zrobionych usterek: cztery poważne i dwie drobne. Wyniki były druzgocące. W żadnej ze stacji nie wykryto wszystkich usterek, a dziewięć placówek nie wykryło ani jednej wady. Jak wygląda system badań technicznych w Portugalii, zmieniony od 1 listopada 2020 r.? Na ile zmiany w organizacji badań dostosowały prawo krajowe do regulacji Unii Europejskiej?

Od początku tego roku niemieckie warsztaty dopuszczone do wykonywania analizy spalin w ramach badania technicznego samochodów muszą mieć akredytację zgodną z normą ISO 17020. Jest to w ostatnim czasie kolejna zmiana w organizacji badań w Niemczech. Jakie warunki musi spełniać warsztat, aby uzyskać akredytację? Dlaczego trwająca reorganizacja badań technicznych pojazdów w Niemczech powoduje niezadowolenie wśród warsztatów? Odpowiedź na pytania można znaleźć w artykule.

Trynidad i Tobago wygląda na idylliczny, tropikalny zakątek. Słynne są tutejsze plaże, a złoża ropy naftowej sprawiają, że jest to jedno z najzamożniejszych państw Ameryki Środkowej. Zajmuje obszar 5128 km2 i ma 1,2 mln mieszkańców. W 2020 r. było tu zarejestrowanych 1,1 mln pojazdów. Znaczyłoby to, że jest ich więcej niż kierowców. Stowarzyszenia Dilerów Samochodowych w Trynidadzie i Tobago sądzi, że w ruchu jest najwyżej 500-600 tys. pojazdów. Można je bowiem rejestrować, ale nie ma możliwości oficjalnego wyrejestrowania. Jeśli znikają z dróg, zalegają w archiwach. W warunkach wysp samochody wolno się starzeją. Przepisy mówią, że pierwszy obowiązkowy przegląd należy odbyć po 5 latach od daty produkcji. Potem prywatne auta osobowe przechodzą go co 2 lata, a taksówki, pojazdy przeznaczone na wynajem oraz ciężarówki, czyli ogólnie biorąc pojazdy użytkowe – corocznie. Z artykułu można się dowiedzieć, jaka jest organizacja i zakres badań technicznych na tej wyspie  i co się dzieje, jak samochód nie przejdzie przeglądu.

Zgodnie z procedurą diagnosta SKP, wykonu­jąc czynności okresowego badania technicznego, ocenia stan techniczny wyłącznie poprzez oględziny amortyza­torów pod kątem wycieków, uszkodzenia, jak i pewności mocowania. Zatem nie ma mowy o użyciu urządzenia do pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia. To urządzenie jest wykorzystywane do niektórych badań dodatkowych, w głównej mierze do badania tzw. „powy­padkowego”. Jakie metody stosuje się podczas badania amortyza­torów w SKP? Kiedy wynik badania jest pozytywny, a kiedy negatywny? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock