Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Wzorem artykułu z nr. 3/2023 „Serwisu Motoryzacyjnego”, w którym autor poruszył zagadnienia związane z praktycznym sprawdzeniem motocykli i motorowerów, tym razem tematem jest kontrola ciągników rolniczych. W artykule przedstawiono zasadnicze różnice w wyposażeniu między ciągnikami rolniczymi a samochodami osobowymi, czy ciężarówkami, wynikającymi z faktu, że ciągnik rolniczy nie jest pojazdem samochodowym. Zamieszczono również listę kontrolną sprawdzania stanu technicznego ciągnika rolniczego, którą można powielić i wykorzystywać na co dzień w SKP.

Badanie dodatkowe autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, jest wykonywane w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jest to badanie niezależne od badania okresowego wpisywanego do dowodu rejestracyjnego i termin jednego nie ma wpływu na termin drugiego. Analizując zapisy prawne jednak widzimy, że diagnosta przy wykonywaniu badania dodatkowego jest zobowiązany do wykonania niektórych czynności zarezerwowanych dla badania okresowego. W artykule omówiono pełen zakres czynności przy dodatkowym badaniu autobusu.

Procedura badań technicznych w obecnym kształcie obowiązuje już od kilku lat. Ponad cztery lata temu (sierpień 2015 r.) przeprowadzono większe merytoryczne zmiany. Wydawałoby się więc, że po tylu latach nie powinno być już wątpliwości interpretacyjnych, przynajmniej w zasadniczych kwestiach. Okazuje się jednak, że jest inaczej. W dalszym ciągu niektórzy diagności mają problem z dodatkowymi badaniami technicznymi pojazdów sprowadzonych z zagranicy, które jeszcze nie są zarejestrowane na terytorium RP. Jeśli pojazd ma zagraniczne tablice re­jestracyjne; wtedy bez przeszkód można wykonać badanie dodatkowe. Przy jakich badaniach tablice są wymagane i jakie przepisy regulują posiadanie tablic? Odpowiedź w artykule.

Badanie autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, wykonuje się organoleptycznie i polega na sprawdzeniu dodatkowych warunków technicznych w pojeździe oraz weryfikacji dokumentów. Autor omawia poszczególne czynności badania wynikające z  zakresu określonego w rozporządzeniu. Osobno został przeanalizowany przypadek badania autobusów turystycznych, przebudowanych na bazie Mercedesa Sprintera, w których fizycznie nie ma zamontowanego zwalniacza.

Karol Rytel

Na początku sezonu letniego w SKP zaczynają się pojawiać na badania kolejki turystyczne. Podlegają one sprawdzeniu warunków dodatkowych (dla kolejki turystycznej) oraz tzw. „zmian konstrukcyjnych” (dla pojazdów, które pretendują do tej klasyfikacji przez zmianę rodzaju pojazdu). W artykule podano i omówiono definicję kolejki turystycznej, prawidłowy sposób klasyfikacji, jak również warunki techniczne. Ponadto podano wymagane oznakowanie i wyposażenie dodatkowe kolejki. Na zakończenie zinterpretowano obowiązujący cennik za badanie tego typu pojazdów.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock