Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Już kilka miesięcy temu weszły w życie przepisy ograniczające handel w niedziele i święta. Nadal jednak wielu właścicieli SKP ma wątpliwości dotyczące wykonywania w ten dzień badań technicznych w stacji kontroli pojazdów. Ani przepisy ustawy „Prawo przedsiębiorców”, ani „Kodeksu pracy” nie zawierają zakazów w tym zakresie. Zgodnie z art. 5 ustawy zakazuje się w niedziele i święta handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem. W grupie wyłączeń z art. 6 ustawy, która obejmuje m.in. stacje paliw, apteki, zakłady pogrzebowe, placówki hotelarskie, ustawodawca nie wskazał stacji kontroli pojazdów. Czy zatem nie ma przeszkód do wykonywania badań w niedziele lub inne święta? Czy w tym zakresie są jakieś ograniczenia? Odpowiedź w numerze.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Trynidad i Tobago wygląda na idylliczny, tropikalny zakątek. Słynne są tutejsze plaże, a złoża ropy naftowej sprawiają, że jest to jedno z najzamożniejszych państw Ameryki Środkowej. Zajmuje obszar 5128 km2 i ma 1,2 mln mieszkańców. W 2020 r. było tu zarejestrowanych 1,1 mln pojazdów. Znaczyłoby to, że jest ich więcej niż kierowców. Stowarzyszenia Dilerów Samochodowych w Trynidadzie i Tobago sądzi, że w ruchu jest najwyżej 500-600 tys. pojazdów. Można je bowiem rejestrować, ale nie ma możliwości oficjalnego wyrejestrowania. Jeśli znikają z dróg, zalegają w archiwach. W warunkach wysp samochody wolno się starzeją. Przepisy mówią, że pierwszy obowiązkowy przegląd należy odbyć po 5 latach od daty produkcji. Potem prywatne auta osobowe przechodzą go co 2 lata, a taksówki, pojazdy przeznaczone na wynajem oraz ciężarówki, czyli ogólnie biorąc pojazdy użytkowe – corocznie. Z artykułu można się dowiedzieć, jaka jest organizacja i zakres badań technicznych na tej wyspie i co się dzieje, jak samochód nie przejdzie przeglądu.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Portugalskie stowarzyszenie ochrony konsumentów przyjrzało się funkcjonowaniu stacji kontroli pojazdów w tym kraju. Wysłało na badanie 30 samochodów, z których każdy miał 6 celowo zrobionych usterek: cztery poważne i dwie drobne. Wyniki były druzgocące. W żadnej ze stacji nie wykryto wszystkich usterek, a dziewięć placówek nie wykryło ani jednej wady. Jak wygląda system badań technicznych w Portugalii, zmieniony od 1 listopada 2020 r.? Na ile zmiany w organizacji badań dostosowały prawo krajowe do regulacji Unii Europejskiej?
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W artykule przytoczono fragmenty raportu zawierającego wyniki badań technicznych przeprowadzonych we Francji w 2024 r. Artykuł jest oparty na danych opublikowanych przez OTC, francuski Centralny Organ Techniczny. Dane te, zresztą bardzo szczegółowe, mogą być interesujące, ponieważ ze względu na liczbę 6790 stacji kontroli pojazdów we Francji (5500 w Polsce), które w 2024 r. wykonały 22,2 mln badań (ponad 22 mln w Polsce), można je odnieść do naszej branży badań technicznych. Francuski rynek nowych samochodów przeżywa spore trudności. Liczba rejestracji nowych aut spadła o ok. 20%, a ostatni raz tak słaby wynik odnotowano w 2014 r. Przekłada się to również na mniej wizyt w SKP.