Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Samochody hybrydowe, tj. napędzane za pomocą silników spalinowego oraz elektrycznego, nie są już niczym nadzwyczajnym. Chyba każdy producent ma w swojej ofercie takie pojazdy, a co za tym idzie – coraz częściej pojawiają się one w stacjach kontroli pojazdów. Mimo że temat ten był już poruszany wielokrotnie na łamach Serwisu Motoryzacyjnego, cały czas pojawiają się wątpliwości i pytania związane z przeprowadzaniem badań technicznych takich pojazdów, szczególnie o badanie spalin w sytuacji, gdy akumulatory są w pełni naładowane i nie można uruchomić silnika spalinowego. Wbrew pozorom jest to istotny problem, bowiem uniemożliwia przeprowadzenie badania zgodnie z procedurą. Autor zaczerpnął informacji u źródła, czyli od samych producentów samochodów, i dzieli się nimi z czytelnikami.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych  pojazdów weszła w życie 1 listopada (DzU z 2022 r., poz. 2066). Nowością jest dodanie  systemu eCall do wykazu badanych elementów podczas okresowego badania technicznego, co wynika z dyrektywy delegowanej Komisji UE 2021/1717. Niestety, ani w Polsce, ani w Europie nie ma obecnie  urządzenia (testera) do sprawdzenia poprawności  działania tego systemu. Jaka jest możliwość weryfikacji poprawności działania systemu eCall w SKP? Jakie stosować przy tym kryteria oceny? Które pojazdy powinny mieć fabrycznie system eCall? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

 

Co jakiś czas zgłaszane jest pytanie o możliwość przeprowadzenia badania technicznego pojazdu w SKP w sytuacji, gdy jego przedmiotem jest własny pojazd diagnosty lub, gdy właścicielem stacji i badanego pojazdu jest ta sama osoba. Pobieżne badanie treści ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenia w sprawie wysokości opłat nie daje żadnej odpowiedzi na pytanie o możliwość przeprowadzenia badania własnego samochodu i sposób pobrania w takim przypadku opłat. Milczy także w tym zakresie rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów. W artykule autor analizuje sytuację prawną tego przypadku.

Rafał Szczerbicki

Badanie skuteczności i równomierności działania układów hamulcowych odbywa się za pomocą opóźnieniomierza wyłącznie w przypadku, gdy cechy konstrukcyjne pojazdu uniemożliwiają przeprowadzenie badania na rolkach hamulcowych bądź na płycie najazdowej. Mowa jest tutaj zarówno o pojazdach, którymi nie można wjechać na rolki, a także o pojazdach np. z napędem 4x4, gdy linia diagnostyczna nie jest to tego typu pojazdów przystosowana. Badanie opóźnieniomierzem nie jest skomplikowane, ale z racji tego, że jest nieczęsto wykonywane, wymaga przypomnienia podstawowych zasad. Więcej na ten temat w artykule.

Sprawdzanie zadymienia spalin podczas badania technicznego powoduje wiele obaw zarówno diagnostów, jak i samych właścicieli pojazdów. Wynika to z faktu, że silnik pojazdu bez obciążenia jest doprowadzany do maksymalnej prędkości obrotowej, co może niekorzystnie wpływać na jego stan, a także doprowadzić do jego uszkodzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że zgodnie z procedurą badania diagnosta powinien prawidłowo wykonać czynności związane z przygotowaniem pojazdu do badania, wykonać pomiar zadymienia spalin i ocenić otrzymane wyniki. O czym trzeba pamiętać, aby prawidłowo wykonać badanie techniczne w zakresie zadymienia? Autor wyjaśnia krok po kroku całą procedurę badania spalin w dieslach.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock