Subpages
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Większość, jak nie wszyscy, a już na pewno szeroko rozumiana branża motoryzacyjna słyszała o aferze z silnikami Diesla produkcji koncernu Volkswagena. Na wpadkę koncernu Volkswagena postanowili zareagować prawnicy. Pojawił się pomysł, żeby złożyć pozew zbiorowy przeciwko koncernowi. Jednym z działań przygotowawczych jest wysłanie petycji, do wielu podmiotów zajmujących się badaniami technicznymi pojazdów w Polsce, w tym do PISKP. Jaka była treść petycji i czy żądania w niej zawarte mają odniesienie do działalności SKP – odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W nawiązaniu do wcześniejszych artykułów o kamperach i kolejkach turystycznych, autor przybliża zagadnienia związane z bagażnikiem rowerowym, albowiem coraz częściej na drogach i w SKP można spotkać się z tym wyposażeniem pojazdu. Na co należy zwrócić uwagę podczas badania technicznego? Jakie są warunki techniczne dla bagażników rowerowych? Dlaczego niektórych haków produkowanych jako urządzenia akcesoryjne dla wybranych marek pojazdów nie można zaliczyć do haków, mimo że są podobne do urządzeń sprzęgowych? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Samochody autonomiczne stają się na naszych oczach rzeczywistością. Z technicznego punktu widzenia nie ma już w zasadzie przeszkód do ich produkcji seryjnej i wprowadzenia na rynek. Na drodze do tego celu stoją niestety (a może na szczęście) względy natury prawnej i etycznej. Problemem pozostaje kwestia odpowiedzialności za skutki ewentualnej kolizji, której prawdopodobieństwo, choć wielokrotnie zmniejszone, nadal istnieje. Określenie „samochód autonomiczny” dotyczy pojazdu bezzałogowego, zdolnego do samodzielnego poruszania się po drogach publicznych bez udziału kierowcy. W artykule zaprezentowano przykłady systemów przyczyniających się do zautomatyzowania pojazdu oraz sześć poziomów autonomizacji jazdy, określonych przez Amerykańską organizację SAE w normie J3016 i niemiecki Federalny Urząd Drogownictwa BASt.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W pojazdach napędzanych (stale lub chwilowo) silnikiem elektrycznym niezbędne okazuje się także tzw. wtórne źródło napędu, czyli zasobnik energii. Obecnie jego funkcję pełni najczęściej bateria akumulatorów litowo-jonowych. Mimo prostej zasady działania jest to złożony zespół. Kompletna bateria trakcyjna może mieścić we wspólnej obudowie moduły ogniw, układ sterowania baterią, sterownik elektrycznego lub hybrydowego układu napędowego pojazdu, skrzynkę przyłączeniową z przekaźnikami, bezpiecznikami, kondensatorami i rezystorami, złącza i przewody wysokonapięciowe oraz elementy układów odprowadzania gazów i chłodzenia baterii, a także czujniki (np. napięcia, prądu, temperatury) monitorujące jej działanie. W artykule opisano budowę i działanie baterii litowo-jonowej oraz funkcje, jakie pełni w samochodzie.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Faworyzowana elektryfikacja pojazdów przypomina trochę „jazdę bez trzymanki”. Wszystkie koncerny prześcigają się w deklaracjach od kiedy zacznie się na szeroką skalę produkcja aut napędzanych prądem z akumulatorów HV, ale do rozwiązania pozostają m.in. kwestie bezpieczeństwa pożarowego samych pojazdów. W przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury akumulatora HV musi następować odłączenie go od instalacji elektrycznej pojazdu. To on jest najbardziej niebezpiecznym podzespołem samochodu hybrydowego, a zwłaszcza elektrycznego, ze względu na większą ilość zgromadzonej w nim energii. Sterownik akumulatora wysokonapięciowego kontroluje co prawda jego temperaturę czujnikami, ale gdy nastąpi zapłon ogniwa i rozwój pożaru, nie może już nic zrobić, by ograniczyć jego rozmiar. Pomocny jest wówczas całkowicie mechaniczny wyłącznik bezpieczeństwa. W artykule omówiono budowę i działanie tego bardzo ważnego elementu akumulatora wysokonapięciowego.