Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Badanie techniczne co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych nie jest często wykonywane. Dlatego też, gdy już pojawia się pojazd na takim badaniu w okręgowej stacji kontroli pojazdów, należy wiedzieć, jak go prawidłowo wykonać. SKP jest ostatnim „przystankiem” oldtimera przed dopuszczeniem do ruchu przez organ rejestrujący. To od stacji kontroli pojazdów zależy, czy pojazd zabytkowy zostanie dopuszczony do rejestracji i dalej do ruchu, czy też nie. Jakich dokumentów powinien wymagać diagnosta, jaki jest zakres i sposób przeprowadzania tego typu badań oraz jakie wzory dokumentów obowiązują – odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Przy wykonywaniu okresowego badania technicznego pojazdu bardzo ważnym jego elementem, mającym bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu, jest badanie skuteczności działania układu hamulcowego. W obliczu zbliżających się zmian przepisów, dotyczących m.in. archiwizacji wyników badań, wykonanie poprawnie tej czynności wchodzącej w zakres badania technicznego będzie miało wpływ na zatwierdzenie wyniku badania przez organ kontrolujący w czasie kontroli SKP. W artykule przypomniano, co to jest wskaźnik skuteczności hamowania i jakie są minimalne wartości tych wskaźników dla różnych pojazdów. Omówiono również problemy związane z podłączeniem mierników ciśnienia do pneumatycznego układu hamulcowego.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zmiana rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów weszła w życie 1 listopada (DzU z 2022 r., poz. 2066). Nowością jest dodanie systemu eCall do wykazu badanych elementów podczas okresowego badania technicznego, co wynika z dyrektywy delegowanej Komisji UE 2021/1717. Niestety, ani w Polsce, ani w Europie nie ma obecnie urządzenia (testera) do sprawdzenia poprawności działania tego systemu. Jaka jest możliwość weryfikacji poprawności działania systemu eCall w SKP? Jakie stosować przy tym kryteria oceny? Które pojazdy powinny mieć fabrycznie system eCall? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Samochody hybrydowe, tj. napędzane za pomocą silników spalinowego oraz elektrycznego, nie są już niczym nadzwyczajnym. Chyba każdy producent ma w swojej ofercie takie pojazdy, a co za tym idzie – coraz częściej pojawiają się one w stacjach kontroli pojazdów. Mimo że temat ten był już poruszany wielokrotnie na łamach Serwisu Motoryzacyjnego, cały czas pojawiają się wątpliwości i pytania związane z przeprowadzaniem badań technicznych takich pojazdów, szczególnie o badanie spalin w sytuacji, gdy akumulatory są w pełni naładowane i nie można uruchomić silnika spalinowego. Wbrew pozorom jest to istotny problem, bowiem uniemożliwia przeprowadzenie badania zgodnie z procedurą. Autor zaczerpnął informacji u źródła, czyli od samych producentów samochodów, i dzieli się nimi z czytelnikami.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Badanie skuteczności i równomierności działania układów hamulcowych odbywa się za pomocą opóźnieniomierza wyłącznie w przypadku, gdy cechy konstrukcyjne pojazdu uniemożliwiają przeprowadzenie badania na rolkach hamulcowych bądź na płycie najazdowej. Mowa jest tutaj zarówno o pojazdach, którymi nie można wjechać na rolki, a także o pojazdach np. z napędem 4x4, gdy linia diagnostyczna nie jest to tego typu pojazdów przystosowana. Badanie opóźnieniomierzem nie jest skomplikowane, ale z racji tego, że jest nieczęsto wykonywane, wymaga przypomnienia podstawowych zasad. Więcej na ten temat w artykule.