Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nowelizacją ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzono nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Na przepisy wykonawcze kierowcy musieli jednak trochę poczekać. Dopiero 21 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw ukazały się: rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojaz­dów oraz w sprawie wymagań funkcjonalnych i wymogów technicznych blokady alkoholowej. Od 5 sierpnia diagności mogą już wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. W artykule omówiono procedurę takiego badania, wysokość opłat oraz wystawiane przy tym dokumenty.

Marcin Barankiewicz

 

 

Nietrzeźwi kierowcy stanowią znaczącą grupę osób, które powodują wypadki na drodze. Od wielu lat jazda na „podwójnym gazie” jest w Polsce przestępstwem. Obecnie w tym zakresie przygotowano znaczącą nowelizację przepisów i wprowadzono do użytku tzw. blokadę alkoholową. Zgodnie ze znowelizowanym art. 38 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”  kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z wynikiem pozytywnym w zakresie wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową. Ponadto na podstawie tego samego artykułu ustawy kierowca jest zobowiązany mieć przy sobie dokument potwierdzający kalibrację blokady alkoholowej, wystawiony przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela. W artykule autor  skoncentrował się na przepisach prawa karnego, a także nowych podstawach prawnych z prawa o ruchu drogowym w tym zakresie. 

 

Starsze modele popularnych modeli pojazdów po­trafią niekiedy podczas naprawy zaskoczyć nawet doświadczonego mechanika. Tak było również w przypadku Volkswagena Polo trzeciej generacji, wy­posażonego w silnik benzynowy 1.4. W pojeździe tym występowały sporadyczne problemy związane z utratą mocy silnika, a objawiające się brakiem możliwości przyspieszania pojazdu. Kolejne wizyty w warsztatach i wymiany wielu części nie pomagały. Ze względu na brak no­wych „pomysłów”, postanowiono ostatecznie wykorzy­stać sterownik silnika z innego samochodu i przy jego pomocy sprawdzić działanie silnika Polo. Problemem jednak okazał się immobilizer, który w takim przypad­ku powinien być usunięty ze sterownika silnika pojaz­du dawcy. W ostatnim momencie, przed przełożeniem sterownika silnika, zdecydowano się na podmianę nowej cewki zapłonowej renomowanej marki zamontowaną w pierwszym warsztacie na starą. Zamiana okazała się sukcesem, problem z silnikiem ustąpił. Dlaczego? O tym w artykule.

 

 

Z punktu widzenia badań technicznych istotne jest wprowadzenie nowego dodatkowego badania pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Zmiany ustawowe wymusiły przygotowanie zmian w przepisach wykonawczych, czyli rozporządzeniach. Zgodnie z projektem przepisów wykonawczych badanie takiego pojazdu będzie polegało na oględzinach. Ustawodawca przewidział cztery możliwe do wystąpienia usterki, które będą kwalifikowane jako istotne, czyli skutkujące negatywnym wynikiem badania. W artykule auto zajął się omówieniem planowanej procedury badań.   

 

Simmering to uszczelniacz przeznaczony do uszczelniania wałków, takich jak np. wały korbowe, wałki rozrządu, wałki skrzynki biegów, a także tłoczyska siłowników i amortyzatorów. Jak każda część starzeją się i zużywają, a wówczas wymagają wymiany. Najpowszechniejszym błędem popełnianym podczas wymiany simmeringa jest uszkodzenie powierzchni otworu osadczego, które następuje najczęściej w trakcie usuwania zużytego uszczelniacza. Jak unikać tego typu błędów i jak poprawnie montować simmering? Odpowiedź w artykule.





Aktualności













SiteLock