Subpages
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Samochody autonomiczne stają się na naszych oczach rzeczywistością. Z technicznego punktu widzenia nie ma już w zasadzie przeszkód do ich produkcji seryjnej i wprowadzenia na rynek. Na drodze do tego celu stoją niestety (a może na szczęście) względy natury prawnej i etycznej. Problemem pozostaje kwestia odpowiedzialności za skutki ewentualnej kolizji, której prawdopodobieństwo, choć wielokrotnie zmniejszone, nadal istnieje. Określenie „samochód autonomiczny” dotyczy pojazdu bezzałogowego, zdolnego do samodzielnego poruszania się po drogach publicznych bez udziału kierowcy. W artykule zaprezentowano przykłady systemów przyczyniających się do zautomatyzowania pojazdu oraz sześć poziomów autonomizacji jazdy, określonych przez Amerykańską organizację SAE w normie J3016 i niemiecki Federalny Urząd Drogownictwa BASt.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Faworyzowana elektryfikacja pojazdów przypomina trochę „jazdę bez trzymanki”. Wszystkie koncerny prześcigają się w deklaracjach od kiedy zacznie się na szeroką skalę produkcja aut napędzanych prądem z akumulatorów HV, ale do rozwiązania pozostają m.in. kwestie bezpieczeństwa pożarowego samych pojazdów. W przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury akumulatora HV musi następować odłączenie go od instalacji elektrycznej pojazdu. To on jest najbardziej niebezpiecznym podzespołem samochodu hybrydowego, a zwłaszcza elektrycznego, ze względu na większą ilość zgromadzonej w nim energii. Sterownik akumulatora wysokonapięciowego kontroluje co prawda jego temperaturę czujnikami, ale gdy nastąpi zapłon ogniwa i rozwój pożaru, nie może już nic zrobić, by ograniczyć jego rozmiar. Pomocny jest wówczas całkowicie mechaniczny wyłącznik bezpieczeństwa. W artykule omówiono budowę i działanie tego bardzo ważnego elementu akumulatora wysokonapięciowego.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Zakup i eksploatacja używanego diesla o większej mocy i sportowych aspiracjach może zapewnić nowemu właścicielowi tyle samo mocnych wrażeń, co rozczarowań. Bohaterem artykułu jest Opel Astra J (czwartej generacji) z 2016 r. w wersji GTC z podwójnie doładowanym silnikiem o mocy 195 KM. Samochód sprowadzony z Niemiec z przebiegiem ok. 70 tys. km, o sportowej linii nadwozia i bogatym wyposażeniu, wydawał się ciekawą propozycją dla młodego amatora szybkiej jazdy. Krył jednak duże niespodzianki, o który użytkownik miał się dowiedzieć niedługo po zakupie. Z poprawnym zdiagnozowaniem usterek auta wiele warsztatów miało problem. Dlaczego?
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Każdy diagnosta samochodowy lub mechanik dużą część swojego czas u pracy spędza przed ekranem komputera. Obecnie taka praca wymaga wyszukania części zamiennych, odczytu danych serwisowych, wystawiania faktur. W przypadku diagnosty samochodowego dochodzą jeszcze wymagania związane z obsługą elektronicznego rejestru badań technicznych, pobieraniem i wysyłaniem danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów, wystawianiem zaświadczeń. Ustawodawca od wielu lat nie modyfikował przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze. Od 17 listopada 2023 r. doszło do zmian w tym zakresie. Czy nowe przepisy z zakresu BHP będą dotyczyły diagnosty samochodowego lub mechanika? Odpowiedź na to pytanie w artykule.