Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Każdy pojazd podlegający rejestracji musi mieć cechy identyfikacyjne umożliwiające jego jednoznaczne zidentyfikowanie. Sprawdzenie tych cech to jedna z pierwszych i podstawowych czynności podczas przeprowadzania badania technicznego. O rodzajach cech identyfikacyjnych, ich różnicach oraz sposobie odczytywania numeru VIN można przeczytać w artykule.

 Przy identyfikacji pojazdu podstawową czynnością wykonywaną przez diagnostę jest odczytanie numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczonego w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym. Brak cechy identyfikacyjnej lub niemożność jej odszukania powoduje negatywny wynik badania technicznego. W artykule pokazano miejsca trwałego umieszczenia numerów VIN w bardziej i mniej popularnych modelach samochodów z całego świata.

28 września ustawa zmieniająca ustawę „Prawo o ruchu drogowym” oraz inne ustawy została przyjęta bez poprawek przez senat i skierowana do podpisu przez prezydenta. Otwiera to drogę do wydania, czy też nowelizacji wielu rozporządzeń, które wykonują zapisy ustawowe. Jednym z takich rozporządzeń, które będzie musiało być dostosowane do nowych regulacji, jest rozporządzenie regulujące zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt takiego rozporządzenia, który został przekazany do konsultacji. Co zmieni się w procedurze badań? Jak zgłaszać niezgodności numerów w pojeździe poza systemem teleinformatycznym? Czy zostaną zmienione klasyfikacje niektórych usterek odpowiednio jako istotnych albo drobnych? Autor zajął się w artykule wyjaśnieniem tych oraz innych kwestii, które będą na nowo regulowane w planowanym rozporządzeniu. 

 

 W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0  na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfry­zacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komuni­kacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.

Marcin Barankiewicz

 Nie ulega wątpliwości, że jesień tego roku dla sta­cji kontroli pojazdów upływa pod znakiem CEP 2.0. Sytuacja zmienia się dynamicznie. Równo­legle trwają prace legislacyjne i programistyczne zwią­zane z uruchomieniem systemu. Mimo skomplikowanych zapisów prawnych, któ­re sprawiają wiele kłopotów osobom nie zajmującym się na co dzień prawem, ustawa, poza drobnymi wyjątkami, wchodzi w życie 13 listopada. Pojawia się wiele pytań w sprawie rozporządzeń wyko­nawczych. W artykule autor stara się udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące opłat ewidencyjnych, katalogu danych gromadzonych w CEP oraz zakresu danych udostępnianych z CEP.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock