Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Bardzo pomocnym rozwiązaniem dla warsztatu może okazać się stwo­rzenie własnego algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach niedomagań naprawianego pojazdu. W trakcie każdej pracy nad ja­kąkolwiek usterką wy­korzystuje się wiedzę zdobytą w szkole, w trakcie wielogodzinnych poszukiwań na stronach in­ternetowych, w książkach technicznych, czy praktyce warsz­tatowej. Wielu wykonywało notatki techniczne z ta­kich poszukiwań, inni szybko zapominali o całej sprawie i przechodzili do dalszych napraw. W pierwszym przypadku, jeżeli za pół roku czy rok spotkali się z podobną usterką, bardzo łatwo sobie z nią poradzili, korzystając z notatek. W drugim przypadku, je­żeli niestety pamięć zawiodła, musieli ponownie poszu­kiwać materiałów, które pomogą naprawić usterkę; oczy­wiście tracąc znowu cenny czas. Dlatego bardzo liczą się wszelkie sposoby usystematyzowania zarówno procedury poszu­kiwania usterki, jak i użycia właściwych narzędzi. Algorytm postępo­wania w określonych sytuacjach naprawczych można poszerzyć nie tylko o informacje o tym, co zrobić, ale również – czym zrobić i gdzie znaleźć potrzebne infor­macje. W artykule autor stara się naszkicować prosty szablon, który może być pomocny przy sporządzaniu takiej pomocy warsztatowej.

Współczesne pojazdy samochodowe mają coraz więcej nowych, bardziej rozbudowanych systemów elektroniki. Warunkiem połączenia różnych zamontowanych układów i zespołów są wydajne sieci komunikacyjne. CAN FD to nowa magistrala typu CAN z elastyczną szybkością transmisji danych. Kiedy i dlaczego pojawi się w nowych samochodach? Jakie będą możliwości jej diagnozowania z poziomu warsztatu? Odpowiedź w artykule.

 Przy identyfikacji pojazdu podstawową czynnością wykonywaną przez diagnostę jest odczytanie numeru VIN albo numeru nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczonego w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym. Brak cechy identyfikacyjnej lub niemożność jej odszukania powoduje negatywny wynik badania technicznego. W artykule pokazano miejsca trwałego umieszczenia numerów VIN w bardziej i mniej popularnych modelach samochodów z całego świata.

Każdy pojazd podlegający rejestracji musi mieć cechy identyfikacyjne umożliwiające jego jednoznaczne zidentyfikowanie. Sprawdzenie tych cech to jedna z pierwszych i podstawowych czynności podczas przeprowadzania badania technicznego. O rodzajach cech identyfikacyjnych, ich różnicach oraz sposobie odczytywania numeru VIN można przeczytać w artykule.

 

 W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0  na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfry­zacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komuni­kacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.

Marcin Barankiewicz





Aktualności













SiteLock