Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

28 września ustawa zmieniająca ustawę „Prawo o ruchu drogowym” oraz inne ustawy została przyjęta bez poprawek przez senat i skierowana do podpisu przez prezydenta. Otwiera to drogę do wydania, czy też nowelizacji wielu rozporządzeń, które wykonują zapisy ustawowe. Jednym z takich rozporządzeń, które będzie musiało być dostosowane do nowych regulacji, jest rozporządzenie regulujące zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt takiego rozporządzenia, który został przekazany do konsultacji. Co zmieni się w procedurze badań? Jak zgłaszać niezgodności numerów w pojeździe poza systemem teleinformatycznym? Czy zostaną zmienione klasyfikacje niektórych usterek odpowiednio jako istotnych albo drobnych? Autor zajął się w artykule wyjaśnieniem tych oraz innych kwestii, które będą na nowo regulowane w planowanym rozporządzeniu. 

 Nie ulega wątpliwości, że jesień tego roku dla sta­cji kontroli pojazdów upływa pod znakiem CEP 2.0. Sytuacja zmienia się dynamicznie. Równo­legle trwają prace legislacyjne i programistyczne zwią­zane z uruchomieniem systemu. Mimo skomplikowanych zapisów prawnych, któ­re sprawiają wiele kłopotów osobom nie zajmującym się na co dzień prawem, ustawa, poza drobnymi wyjątkami, wchodzi w życie 13 listopada. Pojawia się wiele pytań w sprawie rozporządzeń wyko­nawczych. W artykule autor stara się udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące opłat ewidencyjnych, katalogu danych gromadzonych w CEP oraz zakresu danych udostępnianych z CEP.

 

 

W 2015 r. trwały intensywne prace związane z realizacją projektu CEP 2.0, który miał wejść w życie 4 stycznia 2016. Dlaczego nie udało się dotrzymać tego terminu? Od kiedy opłata za badanie techniczne i opłata ewidencyjna będą pobierane przed jego wykonaniem? Jaki zakres danych będzie gromadzony w Centralnej Ewidencji Pojazdów według najnowszego projektu rozporządzenia? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

 

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” w artykule poruszono problem pobierania opłaty ewidencyjnej w związku z przełożeniem uruchomienia projektu CEP 2.0. Oczekiwano, że ta część systemu, która jest dedykowana dla stacji kontroli pojazdów, może być uruchomiona wcześniej. Tak też się stało. W pierwszej kolejności planuje się udostępnienie kierowcom możliwości sprawdzenia przez Internet liczby punktów karnych. Zdaje się, że nastąpi to już w okolicach kwietnia. W artykule podano również inne funkcje CEP 2.0, które będą obowiązywać jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

 

Departament Ewidencji Państwowych we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, intensywnie pracuje nad wdrożeniem w życie projektu informatycznego CEPiK 2.0. Musi on funkcjonować od 4 stycznia 2016 r., gdyż wtedy wchodzą w życie zawieszone czasowo przepisy ustawy o kierujących pojazdami. W nowej ewidencji będzie gromadzonych znacznie więcej danych o badaniach technicznych niż ma to miejsce obecnie. Jak będzie wyglądało badanie techniczne pojazdu pod rządami nowego systemy CEPiK 2.0, jakie dane będzie musiał wpisywać diagnosta i czy stacje kontroli pojazdów będą miały bezpłatny dostęp do nowej ewidencji? Odpowiedzi na te pytania w artykule.

 





Aktualności













SiteLock