Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Zdecydowana większość pojazdów zarejestrowanych w Polsce i zasilanych alternatywnym paliwem gazowym to pojazdy z LPG. Dużo mniej jest pojazdów z CNG. Natomiast niszą w tym segmencie są pojazdy zasilane LNG, czyli gazem ziemnym w fazie ciekłej. Trudno jest więc zdobyć jakąkolwiek dokumentację w celu przedstawienia elementów i zasady działania tej instalacji. Źródłem wiedzy mogą być próby wprowadzenia do eksploatacji autobusów miej­skich zasilanych tym paliwem. W dobie mody na ekologiczne pojazdy warto przedstawić tę alternatywę zasilania. Tym bardziej, że takie pojazdy prędzej czy później pojawią się na badanie w SKP.

Polski Związek Motorowy od wielu lat zabiega o prawne uregulowanie kwestii badań technicznych oraz poruszania się po drogach publicznych samochodów przeznaczonych do udziału w zawodach sportowych. Okazuje się, że starania te dały efekt, bowiem 14 sierpnia prezydent podpisał projekt ustawy regulujący tę kwestię. Zmiany w przepisach będą dotyczyły również SKP, ponieważ w ustawie jest zapis o nowym rodzaju badania technicznego. Jest to równie dobra informacja dla PZM, jak i samych diagnostów SKP, którzy wreszcie będą wiedzieli, w jaki sposób postępować podczas badania technicznego. W artykule podano i omówiono wszystkie te zmiany.

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy brak tabliczki znamionowej w starym motorowerze, który nigdy jej nie miał, powoduje negatywny wynik badania?

Jeszcze w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy służące do przewozu osób oraz rzeczy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Należy mieć także na względzie zmiany prawne wprowadzone przez Pakiet Mobilności, który zakłada, że każdy przewoźnik świadczący usługi zarobkowego międzynarodowego transportu rzeczy pojazdem (lub zestawem pojazdów) o dmc 2,5-3,5 t od 1 lipca 2026 r. będzie musiał mieć w wyposażeniu tachograf rejestrujący aktywności i odpoczynek kierowcy. Czy w zakresie badań technicznych przepisy wprowadzają jakieś zmiany? Odpowiedź w artykule.

W numerze 4/2023 SM ukazał się artykuł na temat skargi do Trybunału Konstytucyjnego o sygnaturze SK 17/23 dotyczącej odpowiedzialności zawodowej diagnostów na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Treści tej skargi oraz tezę, że obecne przepisy o karaniu diagnostów są niezgodne z konstytucją, poparł Rzecznik Praw Obywatelskich. W artykule przedstawiono stanowisko Prokuratora Generalnego, które zostało zgłoszone do tej sprawy w maju tego roku. Omówiono również argumentację Prokuratora Generalnego przemawiającą za podanym stanowiskiem.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock