Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

PISKP organizuje kolejny protest, żeby przypomnieć politykom, że kondycja branży badań technicznych pojazdów w Polsce stale się pogarsza. Mimo podejmowanych różnorodnych działań na wielu płaszczyznach, kierowania petycji, pism, organizacji protestów w różnych formach, wielokrotnych rozmów z decydentami, nagłaśniania problemu braku waloryzacji opłat za badania techniczne, politycy nie podejmują oczekiwanych przez branżę działań. Więcej szczegółów na temat organizacji i przebiegu protestu w artykule.

Nowoczesny samochód jest już połączony z siecią i w dużym stopniu skomputeryzowany. Systemy bezpieczeństwa, wspomagania i rozrywki stały się dobrodziejstwem dla kierowców, ale stworzyły zagrożenia dla bezpieczeństwa. O możliwości przejęcia przez hakerów kontroli nad samochodem i wprowadzanych zabezpieczeniach pisaliśmy 3 lata temu (nr 6/2020). Obecnie doszło nowe, groźniejsze zagrożenie. Z ostatnio publikowanego raportu amerykańskiego badacza Christophera Baldinga wynika, że grupy powiązane z chińskim rządem mogą poprzez akumulator, który jest połączony ze wszystkimi systemami samochodu, zdalnie kontrolować hamulce i układ kierowniczy w chińskich pojazdach elektrycznych. Tym samym spowodować zatrzymanie wszystkich aut chińskich, paraliżując w ten sposób cały kraj. To jednak nie wszystko. Mogą także poprzez mikrofon pokładowy podsłuchiwać rozmowy w samochodzie, czy uniemożliwić ładowanie samych akumulatorów. Nie jest możliwe powstrzymanie Chińczyków przed zainstalowaniem oprogramowania szpiegującego w pojazdach. Zagrożenie będzie wzrastało, ponieważ Chiny mogą zdominować rynki europejskie ze względu na swoje umiejętności produkcji tanich e-aut. Wygląda na to, że jedynym wyjściem z zagrożeń może być przyspieszenie rozwoju wodoru jako alternatywy dla baterii. To są problemy czekające nas w przyszłości. Dzisiaj problemem dla środowiska związanego ze stacjami kontroli pojazdów są zbyt niskie opłaty za badania techniczne. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów przygotowuje na 29 września w Warszawie kolejną manifestację (więcej szczegółów podajemy na str. 7), która ma przypomnieć politykom, że brak waloryzacji doprowadza branżę do upadku. Nie może na niej zabraknąć nikogo, kto jest za tymi postulatami.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Trynidad i Tobago wygląda na idylliczny, tropikalny zakątek. Słynne są tutejsze plaże, a złoża ropy naftowej sprawiają, że jest to jedno z najzamożniejszych państw Ameryki Środkowej. Zajmuje obszar 5128 km2 i ma 1,2 mln mieszkańców. W 2020 r. było tu zarejestrowanych 1,1 mln pojazdów. Znaczyłoby to, że jest ich więcej niż kierowców. Stowarzyszenia Dilerów Samochodowych w Trynidadzie i Tobago sądzi, że w ruchu jest najwyżej 500-600 tys. pojazdów. Można je bowiem rejestrować, ale nie ma możliwości oficjalnego wyrejestrowania. Jeśli znikają z dróg, zalegają w archiwach. W warunkach wysp samochody wolno się starzeją. Przepisy mówią, że pierwszy obowiązkowy przegląd należy odbyć po 5 latach od daty produkcji. Potem prywatne auta osobowe przechodzą go co 2 lata, a taksówki, pojazdy przeznaczone na wynajem oraz ciężarówki, czyli ogólnie biorąc pojazdy użytkowe – corocznie. Z artykułu można się dowiedzieć, jaka jest organizacja i zakres badań technicznych na tej wyspie  i co się dzieje, jak samochód nie przejdzie przeglądu.

W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: W jakich interwałach czasowych należy wykonywać okresowe badanie techniczne przyczepy specjalnej kempingowej o dmc do 3,5 t?

W dalszym ciągu obowiązują przepisy określające definicje rodzajów nadwozia. Jest to norma ISO 3833:1977. Odnośniki do tej normy znajdują się w obowiązującej dyrektywie dotyczącej homologacji pojazdów 2018/0858. Zdecydowana większość pojazdów jest homologowana wg jeszcze starszej dyrektywy, której odpowiednikiem w Polsce jest norma z roku 1989.  Jednak producenci pojazdów niewiele przejmują się oficjalną nomenklaturą i tworzą własny świat definicji nadwozi. Do celów marketingowych łączy się cechy dwóch lub trzech rodzajów nadwozi, nawet jeżeli z punktu widzenia ich pierwotnego przeznaczenia wykluczają się nawzajem. W artykule zebrano nazewnictwo, jakie stosują obecnie producenci pojazdów, co właściwie oznacza i jakie są trendy na rynku.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock