W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jak postąpić, gdy w dowodzie rejestracyjnym w numerze VIN znajduje się oczywista omyłka (zamienione znaki), czy można zastosować usterkę 0.2 d)?
Od 1 stycznia 2022 r. organem umocowanym ustawowo do udzielania indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych pojazdów jest Transportowy Dozór Techniczny. W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do biura Izby, dotyczącymi prawidłowości wypełniania zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego, na spotkaniu roboczym z TDT zostały omówione najistotniejsze kwestie, które powinny być brane przez diagnostów pod uwagę przy wypełnianiu tego zaświadczenia. Przedstawiamy je w artykule.
W dniu 26 kwietnia odbył się protest stacji kontroli pojazdów przeciwko zbyt niskim opłatom za badania techniczne, nie zmienianym od 2004 r. Protest polegał na zamknięciu na cały dzień stacji, ich oznakowaniu plakatami, wręczaniu ulotek właścicielom pojazdów oraz informowaniu, dlaczego środowisko SKP zostało zmuszone do tak drastycznych kroków. W artykule prezentujemy podsumowanie protestu SKP, który został zorganizowany przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów i wsparty przez Związek Dealerów Samochodów oraz Polską Izbę Motoryzacji.
Zorganizowany 26 kwietnia protest stacji kontroli pojazdów to dopiero początek działań i będą organizowane kolejne protesty o większym zasięgu i liczebności. Ta forma pokazania jedności środowiska i walka o swoje cele ma głęboki sens. Kwestie opłat reguluje nadal akt prawny z 2004 r., w którym sztywno określono wysokość opłat za badanie techniczne. Obecnie ten akt prawny nie przystaje do aktualnych realiów ekonomicznych a nowego nie widać. Autor przypomina historię prac legislacyjnych nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz zastanawia się, co powoduje, że ustawa utknęła na dobre w Sejmie.
Od 1 stycznia tego roku cena za badania techniczne została podniesiona średnio o 10%. Taką informację można było przeczytać w prasie, niestety nie w polskiej. Podwyżka opłat miała miejsce w Niemczech, które i tak mają już najwyższe stawki za badania w UE, i wynikała z inflacji w tym kraju. Obecnie średnia cena za badanie połączone z analizą spalin wynosi dla samochodu osobowego od 134 do 145 euro. Ceny różnią się nie tylko w poszczególnych krajach związkowych, ale również między organizacjami wykonującymi badania, jak Dekra, TÜV lub GTÜ, które samodzielnie ustalają ceny i nie muszą sięgać po tak drastyczne metody, jak strajk. Właśnie temat strajku stacji kontroli pojazdów w Warszawie, mającego zwrócić uwagę na rażąco niskie opłaty za badania, zdominował polską prasę w ostatnim tygodniu kwietnia (fot. obok). Jak przebiegły protesty organizowane w dniu 26 kwietnia przez PISKP i czy się udały, informujemy w artykule Marcina Barankiewicza na str. 7. Ważne jest, że akcja rozlała się także poza stolicę, co pokazuje dużą determinację środowiska. Organizowane do tej pory protesty uliczne, wysyłanie pism i petycji, czy składanie przez posłów interpelacji poselskich nic nie dało. Dlatego niewykluczone jest kontynuowanie podobnych akcji strajkowych w przyszłości, tym razem obejmujących cały kraj. Czy takie działania mają sens, piszemy w artykule Rafała Szczerbickiego na str. 10. W tym miejscu dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom i diagnostom za aktywne przyłączenie się do protestu i życzymy bardziej optymistycznych dla branży nagłówków prasy.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak