Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jak postąpić, gdy w dowodzie rejestracyjnym w numerze VIN znajduje się oczywista omyłka (zamienione znaki), czy można zastosować usterkę 0.2 d)?

Od 1 stycznia 2022 r. organem umocowanym ustawowo do udzielania indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych pojazdów jest Transportowy Dozór Techniczny. W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do biura Izby, dotyczącymi prawidłowości wypełniania zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego, na spotkaniu roboczym z TDT zostały omówione najistotniejsze kwestie, które powinny być brane przez diagnostów pod uwagę przy wypełnianiu tego zaświadczenia. Przedstawiamy je w artykule.

W dniu 26 kwietnia odbył się protest stacji kontroli pojazdów przeciwko zbyt niskim opłatom za badania techniczne, nie zmienianym od 2004 r. Protest polegał na zamknięciu na cały dzień stacji, ich oznakowaniu plakatami, wręczaniu ulotek właścicielom pojazdów oraz informowaniu, dlaczego środowisko SKP zostało zmuszone do tak drastycznych kroków. W artykule prezentujemy podsumowanie protestu SKP, który został zorganizowany przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów i wsparty przez Związek Dealerów Samochodów oraz Polską Izbę Motoryzacji.

Zorganizowany  26 kwietnia protest stacji kontroli pojazdów to dopiero początek działań i będą organizowane kolejne protesty o większym zasięgu i liczebności. Ta forma pokazania jedności środowiska i walka o swoje cele ma głęboki sens. Kwestie opłat reguluje nadal akt prawny z 2004 r., w którym sztywno określono wysokość opłat za badanie techniczne. Obecnie ten akt prawny nie przystaje do aktualnych realiów ekonomicznych a nowego nie widać. Autor przypomina historię prac legislacyjnych nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz zastanawia się, co powoduje, że ustawa utknęła na dobre w Sejmie.

Od 1 stycznia tego roku cena za  badania techniczne została podniesiona średnio o 10%. Taką informację  można było przeczytać w prasie, niestety nie w polskiej. Podwyżka opłat  miała miejsce w Niemczech, które  i tak mają już najwyższe stawki za  badania w UE, i wynikała z inflacji  w tym kraju. Obecnie średnia cena za  badanie połączone z analizą spalin  wynosi dla samochodu osobowego  od 134 do 145 euro. Ceny różnią się  nie tylko w poszczególnych krajach  związkowych, ale również między  organizacjami wykonującymi badania, jak Dekra, TÜV lub GTÜ, które  samodzielnie ustalają ceny i nie muszą sięgać po tak drastyczne metody,  jak strajk. Właśnie temat strajku stacji kontroli pojazdów w Warszawie,  mającego zwrócić uwagę na rażąco  niskie opłaty za badania, zdominował polską prasę w ostatnim tygodniu  kwietnia (fot. obok). Jak przebiegły  protesty organizowane w dniu 26  kwietnia przez PISKP i czy się udały, informujemy w artykule Marcina  Barankiewicza na str. 7. Ważne jest,  że akcja rozlała się także poza stolicę,  co pokazuje dużą determinację środowiska. Organizowane do tej pory protesty uliczne, wysyłanie pism i petycji,  czy składanie przez posłów interpelacji poselskich nic nie dało. Dlatego  niewykluczone jest kontynuowanie  podobnych akcji strajkowych w przyszłości, tym razem obejmujących cały  kraj. Czy takie działania mają sens,  piszemy w artykule Rafała Szczerbickiego na str. 10. W tym miejscu dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom  i diagnostom za aktywne przyłączenie się do protestu i życzymy bardziej  optymistycznych dla branży nagłówków prasy.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności













SiteLock