Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W tym numerze więcej miejsca niż zwykle zajmują artykuły poświęcone samochodom elektrycznym i hybrydowym oraz akumulatorom i olejom do nich. Wynika to z rosnącego z roku na rok zainteresowania tego rodzaju napędami. Elektromobilność oznacza korzystanie z aut elektrycznych, ale również ich produkcję, utylizację odpadów i rozbudowę niezbędnej infrastruktury energetycznej. Czy jednak to tylko modna tendencja, czy raczej konieczność i nieunikniona kolej rzeczy? Jest bowiem wiele argumentów przeciwko rozwijaniu tej techniki napędu. Jednym z nich, o którym się jeszcze mało mówi, jest wzrost wypadkowości. Według badań szwajcarskiej firmy ubezpieczeniowej AXA-Statistics kierowcy samochodów elektrycznych powodują o 50% więcej kolizji niż kierowcy aut z silnikami spalinowymi. Największe ryzyko wypadku wiąże się z przyspieszeniem. Większość samochodów elektrycznych, zwłaszcza tych o dużej mocy, ma bowiem bardzo wysoki moment obrotowy, natychmiast dostępny po naciśnięciu pedału przyspieszenia. Może to zatem prowadzić do niepożądanego, gwałtownego przyspieszenia, którego kierowcy nie udaje się kontrolować. Wobec rosnących cen energii elektrycznej nie wiadomo jak będzie kształtowała się opłacalność e-aut i jaka przyszłość czeka elektromobilność. Wiadomo natomiast, jak zakończyła się akcja protestacyjna organizowana przez PISKP, która odbyła się w Warszawie 29 września – relację z protestu zamieszczamy na str. 8.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

W niektórych stacjach przez stanowisko kontrolne przejeżdża kierowca pojazdu, a w innych – uprawniony diagnosta. Czy kierowca pojazdu może prowadzić go po linii diagnostycznej i tylko wykonywać polecenia diagnosty? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta i jednoznaczna, bowiem nigdzie nie ma wyraźnego zakazu prowadzenia samochodu podczas badania technicznego przez jego użytkownika. W artykule przeprowadzono analizę tego problemu i pokazano plusy i minusy obydwu rozwiązań.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy mając jedno stanowisko komputerowe do prowadzenia rejestru badań technicznych, można wnioskować o wydanie dodatkowego certyfikatu SSL?

Zasadniczo, gdy w firmie użytkuje się samochód osobowy, podatnik VAT może odliczyć 50% tego podatku od kosztów związanych z jego użytkowaniem. Możliwe jest pełne odliczenie, gdy spełnione są dodatkowe warunki. Pomimo spełnienia tych warunków, fiskus jednak neguje możliwość takiego pełnego odliczenia w przypadku pojazdów uznawanych za luksusowe. Mimo to podatnicy zaczynają wygrywać w sądach administracyjnych sprawy dotyczące takich przypadków. W jakich sytuacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej żąda pełnego odliczenia VAT? Kiedy sąd podziela stanowisko przedsiębiorcy? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Wysokość opłat za badania techniczne nie zmieniła się od 18 lat. W obecnych realiach gospodarczych stacje SKP przestają być rentowne i część przedsiębiorców jest zmuszona je zamykać. Jaka jest obecnie sytuacja branży na podstawie danych z CEP oraz jakie będą podejmowane działania w kierunku organizacji protestu -  o tym można dowiedzieć się z artykułu Marcina Barankiewicza.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock