Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

1 listopada 2022 r. weszły w życie zmiany przepisów, które w znacznym stopniu mają wpływ na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 7 września 2022 r. wymaga jeszcze szczegółowej analizy, jednak w artykule przedstawiono wstępnie te elementy, które są istotne dla pracy diagnostów w SKP. Omówiono m.in. nowe nazewnictwo usterek, zmiany w sposobie identyfikacji pojazdu, nową usterkę dotyczącą „małych tablic” oraz sposób oceniania systemu eCall (SOS).

29 września w Warszawie odbył się ogólnopolski protest środowiska SKP. Ponad 60 warszawskich stacji na znak solidaryzmu w czasie trwania protestu nie przeprowadzała badań technicznych. Do protestu w tej formie przyłączyło się również wielu przedsiębiorców z całego kraju. Na forach internetowych pojawiło się jednak bardzo dużo wpisów, w których odradzano tę formę protestu argumentując, że nie jest ona zgodna z prawem i będzie powodowała w konsekwencji zamknięcie przez starostów stacji SKP oraz wydawanie zakazów wykonywania działalności gospodarczej. Czy faktycznie można protestować przeciw braku nowego cennika badań bez narażenia się na konsekwencje w postaci zamknięcia stacji? Wyjaśnienie tego problemu można znaleźć w artykule.

Mercedes właśnie ogłosił, że planowana na 2023 r. nowa Klasa E będzie ostatnim samochodem osobowym tej marki z silnikiem spalinowym. Prawie wszyscy producenci zmieniają teraz swoje strategie, zapowiadając pełną elektryfikację aut w ofertach. Ten trend na nowo ukształtuje rynek OE, zaś w niedalekiej przyszłości zmieni aftermarket, a także rynek usług warsztatowych. O tym, czego się spodziewać i na co branża ma się przygotować, rozmawiano na ostatnim Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (relację zamieszczamy obok). Transformacja w kierunku elektromobilności implikuje w nieco dalszej perspektywie zmiany w pracy warsztatów, a w przyszłości także stacji kontroli pojazdów, kiedy trzeba będzie wprowadzić nowe procedury badania. Dlatego już teraz nieco więcej miejsca poświęcamy prezentacji nowych technicznych rozwiązań, jakie mechanicy i elektrycy w warsztatach będą spotykać w hybrydach i e-autach. W tym numerze pokazujemy, jak elektryfikacja napędu pociągnęła za sobą także zmiany w zespołach podwozia (str. 35). Znacznie bliższe są zmiany przepisów dotyczących badań technicznych. Na str. 8 Marcin Barankiewicz omówił działania Komisji Infrastruktury nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, a na str. 12 Karol Rytel poddał analizie zmiany w rozporządzeniu dotyczącym zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, który ma wdrożyć dyrektywę 2014/45/UE oraz wprowadzić zmiany do systemu badań technicznych pojazdów. Po wysłuchaniu wystąpień wszystkich klubów  i kół poselskich padł wniosek o odrzucenie projektu. Nie zyskał on akceptacji większości sejmowej i został skierowany do prac w Komisji Infrastruktury. Posłowie zdecydowali o powołaniu Podkomisji w celu bardziej szczegółowego przyjrzenia się proponowanym zmianom. Jak wyglądały prace Podkomisji i jakie zmiany wprowadzono w rządowych zapisach – o tym można dowiedzieć się z artykuły Marcina Barankiewicza.

Od 2009 r. Chiny są największym na świecie producentem samochodów. Dla nas nie miało to znaczenia, ale w miarę jak przybywa aut elektrycznych warto zauważyć, że Chiny są również największym producentem baterii. Zwraca się uwagę, że Tesla i oferowane obecnie elektryczne modele marek europejskich plasują się najczęściej w droższych segmentach rynku, a jeśli nawet nie, to są drogie jak na swoją klasę. Tymczasem chińskie auta chińskich marek, tak jak wcześniej smartfony, są względnie tanie. Opanowawszy budżetowy segment rynku, Chińczycy otworzą sobie drogę do pozostałych segmentów jak wcześniej Japończycy. I tak jak oni wejdą na dobrze przygotowany grunt. Czy oznacza to, że prędzej czy później popadniemy w zależność od chińskich dostaw akumulatorów lub całych pojazdów elektrycznych? Więcej informacji na ten temat można przeczytać w artykule Michała Kija.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock