Wielkimi krokami zbliża się chwila wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE. Po wielu latach zawirowań i prób, obecne podejście wydaje się najbardziej prawdopodobne i zmierzające do wprowadzenia nowych rozwiązań systemowych związanych z badaniami technicznymi. Przy kilku kontrowersyjnych – zdaniem środowiska – rozwiązaniach jest jedno, którego raczej nie krytykuje się: chodzi o wykonywanie zdjęć na stacji kontroli pojazdów. Należy pamiętać, że obowiązek wykonywania dokumentacji istnieje też w innych krajach, co prawda z różnym skutkiem, ale jest. W artykule przeanalizowano nowe przepisy dotyczące wykonywania zdjęć oraz ich przetwarzania w SKP. Pokazano również, w jaki sposób można wykorzystać do tego smartfon i moduł w programie do rejestru badań.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jakie akty prawne należy zaktualizować w SKP w związku z ostatnimi zmianami w przepisach?
29 września w Warszawie odbył się ogólnopolski protest środowiska SKP. Ponad 60 warszawskich stacji na znak solidaryzmu w czasie trwania protestu nie przeprowadzała badań technicznych. Do protestu w tej formie przyłączyło się również wielu przedsiębiorców z całego kraju. Na forach internetowych pojawiło się jednak bardzo dużo wpisów, w których odradzano tę formę protestu argumentując, że nie jest ona zgodna z prawem i będzie powodowała w konsekwencji zamknięcie przez starostów stacji SKP oraz wydawanie zakazów wykonywania działalności gospodarczej. Czy faktycznie można protestować przeciw braku nowego cennika badań bez narażenia się na konsekwencje w postaci zamknięcia stacji? Wyjaśnienie tego problemu można znaleźć w artykule.
1 listopada 2022 r. weszły w życie zmiany przepisów, które w znacznym stopniu mają wpływ na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 7 września 2022 r. wymaga jeszcze szczegółowej analizy, jednak w artykule przedstawiono wstępnie te elementy, które są istotne dla pracy diagnostów w SKP. Omówiono m.in. nowe nazewnictwo usterek, zmiany w sposobie identyfikacji pojazdu, nową usterkę dotyczącą „małych tablic” oraz sposób oceniania systemu eCall (SOS).
W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, który ma wdrożyć dyrektywę 2014/45/UE oraz wprowadzić zmiany do systemu badań technicznych pojazdów. Po wysłuchaniu wystąpień wszystkich klubów i kół poselskich padł wniosek o odrzucenie projektu. Nie zyskał on akceptacji większości sejmowej i został skierowany do prac w Komisji Infrastruktury. Posłowie zdecydowali o powołaniu Podkomisji w celu bardziej szczegółowego przyjrzenia się proponowanym zmianom. Jak wyglądały prace Podkomisji i jakie zmiany wprowadzono w rządowych zapisach – o tym można dowiedzieć się z artykuły Marcina Barankiewicza.