Autor porusza w artykule kilka spraw związanych ze sprawdzeniem, w warunkach stacji kontroli pojazdów, pneumatycznych układów hamulcowych, po wejściu w życie 1 listopada zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań. Zmiana ta wynikała z dwóch powodów. Pierwszy to wdrożenie zmian do dyrektywy, drugi – ujednolicenie kryteriów stosowanych w SKP i w czasie kontroli drogowej . W punkcie dotyczącym układu hamulcowego, jak i w reszcie załącznika, wprowadzono bardziej precyzyjny system wskazywania wagi usterki. Jest mniejsza dowolność samodzielnej interpretacji przez diagnostę. Natomiast w temacie ujednolicenia z procedurami kontroli drogowej – to inspektorzy ITD mają obecnie takie same wytyczne. Więcej informacji na ten temat zaktualizowanych zagadnień odnośnie badania hamulców można znaleźć w artykule.
Wśród społeczności powiązanej ze środowiskiem badań technicznych można spotkać się z opinią, że Autodata wypracowała sobie monopol na rynku katalogów danych diagnostycznych i regulacyjnych, co przekłada się na brak konkurencyjności i tendencję do zawyżania cen przez dystrybutorów. Czy istnieje jakaś alternatywa dla katalogu Autodaty? Odpowiedź w artykule.
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy podczas badania pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych polegających na zmianie liczby miejsc siedzących, trzeba ustalać nową masę własną?
Bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego pełnią opony zamontowane w pojazdach. To one zapewniają jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią i od ich stanu technicznego, a także odpowiedniego doboru zależy pewność prowadzenia pojazdu oraz właściwe zachowanie podczas jazdy. Zwłaszcza w okresie zimowym, gdy przyczepność opon ze względu na warunki atmosferyczne jest dużo niższa, należy zwracać większą uwagę na to, czy ogumienie spełnia warunki techniczne w zakresie zaleceń producenta oraz odpowiednich przepisów. W artykule omówiono kryteria oceny stanu technicznego opon, kiedy uznaje się niespełnienie wymagań w zakresie warunków technicznych.
1 listopada weszły w życie zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań technicznych, których najważniejsze punkty przestawiono w nr. 11’22 SM. Wraz z upływem czasu i stosowaniem przepisów w praktyce, pojawiają się nowe wątpliwości interpretacyjne. W tym numerze omówiono nowy projekt zmian rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Konieczność nowelizacji wyżej wymienionego rozporządzenia wynika z oczywistych omyłek pisarskich i redakcyjnych, które wystąpiły w załączniku do rozporządzenia. W artykule autor omawia te omyłki. Wskazuje też na duży problem powstały z usunięcia z przepisów karty pojazdu, która służy do identyfikacji pojazdu podczas ponownego sprawdzenia usterek po negatywnym wyniku badania technicznego i zatrzymania dowodu rejestracyjnego.