Przepisy dotyczące diagnostów nie zawierają obecnie uregulowań dotyczących ich doszkalania w trakcie wykonywania zawodu ani prowadzenia ośrodków, które mają kształcić kandydatów do tego zawodu. Wszystko odbywa się na zasadzie ogólnych przepisów dotyczących działalności gospodarczej. System ten działa z powodzeniem przynajmniej od 2004 r., tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących tej kwestii. Obecnie w projekcie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ustawodawca zdecydował się na szczegółowe doprecyzowanie tej kwestii. Kto będzie mógł prowadzić ośrodki szkolenia i pod czyim nadzorem – o tym można przeczytać w artykule.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie:
Pojazd nie ma trwale umieszczonej cechy identyfikacyjnej, ale ma tabliczkę znamionową z numerem nadwozia zgodnym z dowodem rejestracyjnym. Jak należy postąpić w takiej sytuacji przy badaniu okresowym przed pierwszą rejestracją na terytorium RP?
6 lipca ukazały się zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2144 z dnia 27.11.2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów. Wprowadzają m.in. szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego i ustanawiają ramy prawne w Unii dla homologacji pojazdów zautomatyzowanych i całkowicie autonomicznych zgodnie z SAE Level 4. Samochody będą musiały być wyposażone m.in. w inteligentnego asystenta prędkości, asystenta cofania z kamerą lub czujnikami, system ostrzegania o senności kierowcy, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, czy rejestrator zdarzeń drogowych (tzw. „czarną skrzynkę”). Równocześnie poinformowano, że Komisja Europejska rozpoczyna konsultacje publiczne w sprawie przepisów dotyczących okresowych badań technicznych tego typu pojazdów. Wyniki konsultacji publicznych zostaną uwzględnione w przeglądzie unijnych przepisów dotyczących badań w SKP, kontroli drogowych oraz rejestracji dokumentów. Komisja prosi o informacje zwrotne na ten temat w ramach konsultacji. Przepisy mają być zrewidowane w połowie 2023 r. Początkowo będą dotyczyły nowo homologowanych pojazdów, a od 7 lipca 2024 r. – wszystkich nowych aut. Bardziej szczegółowe omówienie zmian zamieścimy w kolejnym numerze. Kluczem do zautomatyzowanych jazd i autonomicznych pojazdów jest redundancja. Czym jest redundancja i dlaczego stała się tak ważna we współczesnych i przyszłych samochodach, wyjaśniamy w artykule na str. 38.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Zazwyczaj w natłoku rożnych wakacyjnych przygotowań na plan dalszy schodzi kwestia badania technicznego posiadanego samochodu i jego ważności. Częściej sprawdza się przed wakacyjnym wyjazdem ogólny stan samochodu i jego sprawność, niż to, czy ma ważne badanie. Od kiedy zniesiono obowiązek wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego rzadko się do niego zagląda. Łatwo więc przeoczyć, że ważność badania technicznego kończy się w czasie wyjazdu urlopowego. Wtedy pojawia się problem. Jeśli nawet auto jest sprawne i z powodzeniem przeszłoby badanie techniczne w najbliższej SKP, to nie można go zrobić. Czy jest wyjście awaryjne? Autor w swoim artykule proponuje takie wyjście, które sprawdza się w praktyce.
Zgodnie z warunkami technicznymi pojazd samochodowy musi być wyposażony w tłumik wydechu. Mocno wyśrubowane normy w zakresie ochrony środowiska nie dotyczą tylko norm emisji spalin, ale także hałasu, jaki generują pojazdy poruszające się po drogach. Przepisy krajowe dotyczące układów wydechowych nie stawiają szczególnie sprecyzowanych wymagań, co do konstrukcji. Z tego względu układy wydechowe są często modyfikowane. W artykule opisano rodzaje układów tłumienia hałasu, zasady działania oraz dozwolone przepisami ich modyfikacje.