Ten artykuł rozpoczyna cykl, w którym będą opisywane różne aspekty obsługi klienta w SKP i w serwisie przez pryzmat sytuacji, jakie zdarzyły się lub mogły się faktycznie zdarzyć. Autor odpowiada na pytania w jaki sposób edukować klienta na miejscu w SKP oraz na czym polega zarządzanie oczekiwaniami klienta.
Maciej Matczak
W nr 7-8’16 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku tym stwierdzono, że odpowiedzialność diagnosty określona w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” powinna być zgodna z konstytucyjną zasadą proporcjonalności. Sąd nakazał wówczas ponowne rozpoznanie sprawy w oparciu o tę zasadę lub wystąpienie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego co do zgodności z konstytucją obowiązujących obecnie przepisów dotyczących cofania diagnostom uprawnień. Dnia 19 maja tego roku także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał postanowienie o przedstawieniu Trybunałowi pytania prawnego w tym zakresie. Obecna regulacja nie jest zgodna ze standardami konstytucyjnymi w tym obszarze na skutek naruszenia zasady proporcjonalności, tj. w pewnych usprawiedliwionych okolicznościach starosta powinien mieć możliwość odstąpienia od ukarania diagnosty ze względu na okoliczności i charakter naruszenia przez niego przepisów prawa. W artykule przeanalizowano motywy ostatniego postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Rafał Szczerbicki
Czy jest jeszcze miejsce na Ziemi, gdzie 20-letni maluch kosztuje 5 tys. dolarów i pomimo tej ceny jest poszukiwany? W którym kraju mechanicy budują samochody od podstaw – ze starych części lub też z części własnoręcznie wykonanych? Czy są gdzieś stacje kontroli pojazdów, w których diagnosta dolicza do urzędowej ceny za badanie tzw. mandat za zły stan techniczny, czyli obligatoryjną łapówkę? Otóż jest takie miejsce na Ziemi – to Kuba. W artykule na str. 10 przedstawiamy stan motoryzacji w tym egzotycznym kraju, poświęcając więcej miejsca na opis funkcjonowania badań technicznych. Diagnostom polskich stacji kontroli pojazdów polecam artykuł z nowego cyklu, w którym będziemy mówić o różnych aspektach obsługi klienta przez pryzmat konkretnych sytuacji (str. 20), oraz artykuł o wprowadzonej ostatnimi przepisami procedurze badania pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową (str. 14). W tym numerze rozpoczynamy również drugi nowy cykl „Zasłyszane w warsztacie” (str. 22), do której współredagowania zapraszam pracowników warsztatów i SKP. To już setny numer „Serwisu Motoryzacyjnego”, jaki trafia w ręce odbiorców. Z tej okazji, jak również dziesięciu lat obecności na rynku wydawniczym, chcę w imieniu całej redakcji pozdrowić wszystkich naszych Wiernych Czytelników i podziękować za towarzyszenie nam przez te wszystkie lata. Redakcji życzę, aby trzymała nadal poziom merytoryczny i formę... wydawniczą.
Krzysztof Trzeciak
Nowelizacją ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzono nowe dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Na przepisy wykonawcze kierowcy musieli jednak trochę poczekać. Dopiero 21 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw ukazały się: rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz w sprawie wymagań funkcjonalnych i wymogów technicznych blokady alkoholowej. Od 5 sierpnia diagności mogą już wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. W artykule omówiono procedurę takiego badania, wysokość opłat oraz wystawiane przy tym dokumenty.
Marcin Barankiewicz
Zazwyczaj w okresie letnim zgłaszają się do warsztatu klienci chcący sprawdzić poprawność pracy układu, uzupełnić ewentualne ubytki czynnika chłodniczego lub wykonać niezbędne naprawy. Zdarzyć się jednak może klient, który zechce dołożyć układ klimatyzacji do pojazdu, w którym fabrycznie nie został on zamontowany. O problemach i sposobie, w jaki je można rozwiązać podczas operacji doposażenia pojazdu w układ klimatyzacji, można przeczytać w artykule omawiającym przykład przeróbki samochodu Renault Master z 2008 roku.
Michał Trzciński