W roku 2017 Trybunał Konstytucyjny postanowił o umorzeniu postępowania w sprawie zgodności art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” z konstytucją, odmawiając jednocześnie odpowiedzi na pytanie: czy przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej są zgodne z ustawą zasadniczą? Na wiele lat wywołało to negatywny skutek w postaci tego, że sądy administracyjne powszechnie uznały zgodność przepisów z zasadami demokratycznego państwa prawa. Obecnie w TK znalazła się kolejna skarga w tej sprawie. Pojawiła się więc szansa na to, że obecne przepisy art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” okażą się niezgodne z naszym porządkiem prawnym. Całe środowisko diagnostów czeka od wielu lat na takie orzeczenie. Jeśli wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie korzystny, pojawi się szansa zakończenia analogicznych spraw diagnostów w sposób dla nich korzystny, albowiem może „odpaść” podstawa prawna ich odpowiedzialności. Więcej informacji na ten temat w artykule.
Stacje kontroli pojazdów oprócz opłaty za badanie techniczne pobierają także opłatę ewidencyjną w wysokości 1 zł, która trafia na Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Powstał on w 2005 r., aby zapewnić finansowanie wydatków związanych m.in. z budową i rozwojem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców. Oprócz obowiązku pobrania opłaty ewidencyjnej przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów są także zobowiązani do przekazywania miesięcznych sprawozdań z pobranych i przekazanych na rachunek Funduszu opłat ewidencyjnych. Obecnie ustawodawca postanowił znieść obowiązek pobierania opłaty ewidencyjnej przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz przez starostwa. W artykule omówiono zapisy projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które dotyczą tej kwestii.
Lampki kontrolne znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić w momencie, gdy się zaświecą. Ich znaczenie jest wśród mechaników i diagnostów znane (zostały opisane w nr. 5/2018 SM). W samochodach elektrycznych i hybrydowych istnieją jednak zarówno nowe kontrolki, jak i takie, których znaczenie jest zupełnie inne. W artykule przedstawiono wybór najczęściej spotykanych w samochodach elektrycznych i hybrydowych lampek kontrolnych wraz z krótkim opisem znaczenia poszczególnych piktogramów i działania, z którym wiąże się ich zaświecenie.
W SKP zaczęły pojawiać się samochody elektryczne w na tyle dużej liczbie, że można już pokusić się o pierwsze analizy ich ogólnego stanu technicznego. Okazuje się, że wypadają bardzo różnie. Pokazuje to aktualny raport niemieckiej organizacji TÜV dotyczący czterech popularnych w Niemczech e-aut: BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe i Tesla Model 3. Z ponadprzeciętną częstotliwością we wszystkich badanych samochodach elektrycznych występowały usterki układu hamulcowego. Jednym z powodów jest rekuperacja, która służy do odzyskiwania energii hamowania. Odciąża hamulce, może doprowadzić jednak do „uśpienia” klocków i obniżenia skuteczności hamowania. Wiele pojazdów elektrycznych jest cięższych niż porównywalne modele z silnikami spalinowymi ze względu na duży akumulator. To często powoduje zwiększone obciążenie zawieszenia i szybsze zużycie jego elementów. Z drugiej strony rdza nie stanowi problemu tak dla zawieszenia, jak i nadwozia, nawet w starszych elektrykach. Problemem dla diagnostów okazała się natomiast większa hermetyzacja podwozi w elektrykach, co uniemożliwia wizualną kontrolę zarówno przewodów wysokiego napięcia, jak i przewodów hamulcowych (fot. na str. 20). Wymagane byłyby zmiany w przepisach homologacyjnych, które nakazałyby wprowadzenie pokryw inspekcyjnych w poszyciu, w celu wzrokowej kontroli elementów istotnych dla bezpieczeństwa. Pozostaje mi jeszcze podać podsumowujące wyniki raportu TÜV. Otóż spośród tej czwórki najgorzej wypadła Tesla Model 3, ponieważ 8,9% tych pojazdów nie przeszło pierwszego badania technicznego. W rankingu samochodów dwu- i trzyletnich tylko cztery auta ustępują Tesli, w tym Dacia Logan, Dacia Dokker i VW Sharan.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy jest możliwe dokonanie zmian konstrukcyjnych z samochodu ciężarowego na samochód specjalny (pomoc drogowa) w pojeździe, z którego zdemontowano kontener (chłodnię)? Pojazd jest oparty na ramie.