Jednym z najczęściej spotykanych rozwiązań dotyczących ciągnięcia przyczepy jest zastosowanie mechanicznych elementów sprzęgających, jakimi są zaczepy kulowe i głowice zaczepowe. W artykule przedstawiono praktyczne aspekty sprawdzania tego typu urządzeń sprzęgających oraz podano kilka przydatnych informacji dotyczących przepisów międzynarodowych, których nie znajdzie się w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Omówiono również sposób ustalania, czy dany pojazd może ciągnąć jakąkolwiek przyczepę.
Badanie dodatkowe autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, jest wykonywane w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jest to badanie niezależne od badania okresowego wpisywanego do dowodu rejestracyjnego i termin jednego nie ma wpływu na termin drugiego. Analizując zapisy prawne jednak widzimy, że diagnosta przy wykonywaniu badania dodatkowego jest zobowiązany do wykonania niektórych czynności zarezerwowanych dla badania okresowego. W artykule omówiono pełen zakres czynności przy dodatkowym badaniu autobusu.
W roku 2017 Trybunał Konstytucyjny postanowił o umorzeniu postępowania w sprawie zgodności art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” z konstytucją, odmawiając jednocześnie odpowiedzi na pytanie: czy przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej są zgodne z ustawą zasadniczą? Na wiele lat wywołało to negatywny skutek w postaci tego, że sądy administracyjne powszechnie uznały zgodność przepisów z zasadami demokratycznego państwa prawa. Obecnie w TK znalazła się kolejna skarga w tej sprawie. Pojawiła się więc szansa na to, że obecne przepisy art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” okażą się niezgodne z naszym porządkiem prawnym. Całe środowisko diagnostów czeka od wielu lat na takie orzeczenie. Jeśli wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie korzystny, pojawi się szansa zakończenia analogicznych spraw diagnostów w sposób dla nich korzystny, albowiem może „odpaść” podstawa prawna ich odpowiedzialności. Więcej informacji na ten temat w artykule.
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy pozwolenie czasowe jest ważne po upływie jego terminu?
Stacje kontroli pojazdów oprócz opłaty za badanie techniczne pobierają także opłatę ewidencyjną w wysokości 1 zł, która trafia na Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Powstał on w 2005 r., aby zapewnić finansowanie wydatków związanych m.in. z budową i rozwojem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców. Oprócz obowiązku pobrania opłaty ewidencyjnej przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów są także zobowiązani do przekazywania miesięcznych sprawozdań z pobranych i przekazanych na rachunek Funduszu opłat ewidencyjnych. Obecnie ustawodawca postanowił znieść obowiązek pobierania opłaty ewidencyjnej przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz przez starostwa. W artykule omówiono zapisy projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które dotyczą tej kwestii.