Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Nowy rok przywitał branżę starymi problemami. Projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr druku 2540, który ma wprowadzić zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, cały czas jest w Sejmie. W dniach 4 i 6 października odbyły się dwa posiedzenia Podkomisji działającej w ramach Komisji Infrastruktury, podczas których szczegółowo omawiano zapisy projektu ustawy. PISKP aktywnie uczestniczyła w posiedzeniach Podkomisji i zgłaszała uwagi do przedmiotowego projektu. Posiedzenie Komisji Infrastruktury odbyło się 20 października. Planowano na tym posiedzeniu zatwierdzenie sprawozdania z prac Podkomisji. Tak się jednak nie stało. Dlaczego? O tym w artykule. Autor przytacza w nim również odpowiedź ministra, jaka nadeszła tuż przed świętami na petycję złożoną na koniec protestu, który odbył się w Warszawie 29 września ubiegłego roku.

Początek tego roku miał przynieść generalne zmiany w zasadach organizacji i przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Nie wejdą jednak w życie od stycznia i nawet trudno jest powiedzieć, czy i kiedy ostatecznie będą obowiązywać. O powodach takiej sytuacji pisze w artykule Marcin Barankiewicz (str. 6). Przytacza w nim również odpowiedź ministra, jaka nadeszła tuż przed świętami na petycję złożoną na koniec protestu, który odbył się w Warszawie 29 września ubiegłego roku. Niestety, nie był to prezent gwiazdkowy dla branży. Na pocieszenie warto zaznaczyć, że nie tylko w Polsce są problemy z wprowadzaniem zmian w badaniach technicznych. Również w Niemczech nie udało się na czas wprowadzić nowej metody pomiaru zadymienia spalin, mimo że była zapowiadana na 1 stycznia 2023 r. od dwóch lat. Stosowanie liczników cząstek stałych podczas sprawdzania spalin w dieslach zostało opóźnione o pół roku. Jest to spowodowane trudnościami w dostawie urządzeń pomiarowych na rynek niemiecki, do czego przyczynił się brak elektrycznych komponentów do produkcji liczników. To, co nie udało się w Niemczech, udało się w Szwajcarii. Pomiar emisji cząstek stałych wprowadzono w tym kraju od 1 stycznia, wyposażając w odpowiednie przyrządy nie tylko lokalne SKP, ale także policję drogową. W tym numerze więcej miejsca poświęcamy obowiązującym od 1 stycznia zmianom przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów. Karol Rytel w artykule na str. 10 i Artur Granoszewski w artykule na str. 14 omawiają nowe zapisy dotyczące obostrzeń w przebudowie samochodów oraz wymiarów, mas i wyposażenia.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Popularne wysokoprężne silniki koncernu Volkswagena rodziny EA288, montowane od roku 2012, wyposażono w zupełnie nowy układ chłodzenia, w którym zastosowano włączaną pompę wody. Za jej włączanie i wyłączanie odpowiada zawór elektromagnetyczny, odcinający lub dopuszczający ciecz do tłoczka, a ten z kolei przesuwa przesłonę nad łopatkami pompy. W artykule podano wskazówki, jak prawidłowo serwisować pojazd oraz jak zlokalizować potencjalną usterkę w układzie chłodzenia nowych TDI.

Postęp techniczny, rozwój e-mobilności czy zwiększone wymagania w zakresie designu pojazdów  sprawiają, że znaczenie oświetlenia pojazdów stale rośnie. Już od dawna nie zabiega się „tylko”  o dobrą skuteczność oświetlenia. Potrzebne są technologie, które łączą innowacje techniczne  z wysoką efektywnością energetyczną i nowoczesnym, indywidualnym wzornictwem. Technologia  oświetlenia zmienia się już od dawna, a pojazdy, które niektórzy uważają za supernowoczesne,  mają kilka ładnych lat. Przykładem jest Audi A6 wyposażane już od 2014 r. w reflektory Matrix LED. W artykule opisano budowę i działanie tych nowoczesnych reflektorów oraz podano wskazówki dotyczące ich regulacji.

Faworyzowana elektryfikacja pojazdów przypomina trochę „jazdę bez trzymanki”. Wszystkie koncerny  prześcigają się w deklaracjach od kiedy zacznie się na szeroką skalę produkcja aut napędzanych prądem z akumulatorów HV, ale do rozwiązania pozostają m.in. kwestie bezpieczeństwa  pożarowego samych pojazdów. W przypadku niebezpiecznego wzrostu  temperatury akumulatora HV musi następować odłączenie go od instalacji  elektrycznej pojazdu. To on jest najbardziej niebezpiecznym podzespołem samochodu hybrydowego,  a zwłaszcza elektrycznego, ze względu na większą ilość zgromadzonej w nim energii. Sterownik akumulatora wysokonapięciowego kontroluje co prawda jego temperaturę czujnikami, ale gdy  nastąpi zapłon ogniwa i rozwój pożaru, nie może już nic  zrobić, by ograniczyć jego rozmiar. Pomocny jest wówczas całkowicie mechaniczny wyłącznik bezpieczeństwa. W artykule omówiono budowę i działanie tego bardzo ważnego elementu akumulatora wysokonapięciowego.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock