Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W dniu 18 września Rada Ministrów przyjęła projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy „Kodeks karny”, którego celem jest walka z plagą cofania liczników przebiegu pojazdów.  Zostanie wprowadzony nowy typ przestępstwa polegający na zmianie wskazania drogomierza lub ingerencji w prawidłowość jego pomiaru. Karane ma być również niezgłoszenie do SKP faktu wymiany drogomierza, co może zostać uznane za zmianę wskazania stanu licznika.  W artykule przedstawiono zmiany w PORD oraz wynikające stąd nowe obowiązki SKP. Podano również, kiedy zmiany wejdą w życie.

Zewnętrzna chłodnica oleju występuje najczęściej w silnikach wysoko obciążonych. Zwykły układ chłodzenia, współpracujący z układem smarowania w odprowadzaniu ciepła od najsilniej nagrzanych elementów silnika, nie jest w stanie podołać swojemu zadaniu. W artykule przedstawiono różne warianty układu smarowania z chłodnicą oleju. Podczas wymiany oleju przeprowadzonej szybko i niedbale istnieje duża szansa na pozostawienie pewnej ilości starego oleju w chłodnicy i przewodach. Dlatego ważne jest przestrzeganie odpowiedniej procedury wymiany oleju, którą również omówiono w artykule.

Zadanie zabezpieczenia styku wtryskiwacza CR z komorą spalania w każdym cylindrze spełnia niewielka miedziana podkładka. Rolą tej podkładki jest nie tylko uszczelnienie połączenia i osłona cieplna wtryskiwacza, ale również pomoc w prawidłowym osadzeniu wtryskiwacza w osi komory spalania na odpowiedniej głębokości. Bardzo często spotykamy się z koniecznością wymiany uszkodzonego wtryskiwacza czy usunięcia nieszczelności podkładki termicznej. W przypadku pierwszej usterki sprawa jest mniej skomplikowana, gdyż połączenie wtryskiwacza z głowicą cylindrów wymaga poluzowania mocowania i niewielkiego wysiłku fizycznego do wyjęcia wtryskiwacza. W drugim stopień trudności wymiany uszkodzonej podkładki termicznej zależy od nagromadzenia nagaru. Autor omawia kilka sposobów usunięcia podkładki, które pozwalają uniknąć uszkodzenia przy tym innych elementów układu (m.in. wtryskiwacza, wtyczki, przewodu przelewowego, pokrywy zaworów, śrub mocujących).

Coraz więcej obsługiwanych w serwisach pojazdów jest wyposażonych w system monitorowania ciśnienia w ogumieniu pojazdu  - TPMS. System ten potrafi sprawić wiele kłopotów serwisom ogumienia. W artykule przedstawiono kilka sytuacji z jakim autor spotkał się podczas obsługi aktywnego układu TPMS tj. wyposażonego w czujniki ciśnienia montowane wewnątrz kół pojazdu.

Jeszcze w tym roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy służące do przewozu osób oraz rzeczy zostaną wyposażone w tachograf inteligentny drugiej generacji drugiej wersji (G2V2). Należy mieć także na względzie zmiany prawne wprowadzone przez Pakiet Mobilności, który zakłada, że każdy przewoźnik świadczący usługi zarobkowego międzynarodowego transportu rzeczy pojazdem (lub zestawem pojazdów) o dmc 2,5-3,5 t od 1 lipca 2026 r. będzie musiał mieć w wyposażeniu tachograf rejestrujący aktywności i odpoczynek kierowcy. Czy w zakresie badań technicznych przepisy wprowadzają jakieś zmiany? Odpowiedź w artykule.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock