Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Okres pandemii przyczynił się do wzrostu zainteresowania kamperami. Z racji wysokiej ceny kamperów fabrycznie nowych część użytkowników decyduje się na przebudowę innych pojazdów, która polega na dostosowaniu ich w taki sposób, aby pełniły także funkcję mieszkalną. Pojazdem wyjściowym do zabudowy są najczęściej samochody osobowe lub ciężarowe, natomiast rzadziej autobusy lub samochody specjalne (np. ambulans, pożarniczy). W artykule omówiono sposób oceny stanu pojazdu przerobionego na kampera w zależności od tego, na jakiej powstał bazie.

1 listopada 2022 r. weszły w życie zmiany przepisów, które w znacznym stopniu mają wpływ na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 7 września 2022 r. wymaga jeszcze szczegółowej analizy, jednak w artykule przedstawiono wstępnie te elementy, które są istotne dla pracy diagnostów w SKP. Omówiono m.in. nowe nazewnictwo usterek, zmiany w sposobie identyfikacji pojazdu, nową usterkę dotyczącą „małych tablic” oraz sposób oceniania systemu eCall (SOS).

Ostatnia zmiana przepisów wprowadziła duże zmiany zwłaszcza w legalizacji dokonanych zmian konstrukcyjnych w pojeździe. W przypadku dostosowania pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych unormowano kwestię mocowania wózka inwalidzkiego. Jak wiadomo, mocowanie to musi przenieść dużo większe obciążenia niż zaprojektowane pierwotnie punkty mocowania siedzeń i pasów. Na co należy zwracać uwagę, aby poprawnie wykonać badanie po zmianach konstrukcyjnych pojazdu? Odpowiedź w artykule.

1 listopada weszły w życie zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań  technicznych,  których najważniejsze punkty przestawiono w nr. 11’22 SM. Wraz z upływem czasu i stosowaniem  przepisów w praktyce, pojawiają się nowe wątpliwości interpretacyjne. W tym numerze  omówiono nowy projekt zmian rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania  badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Konieczność nowelizacji wyżej wymienionego rozporządzenia wynika z oczywistych omyłek pisarskich i redakcyjnych, które wystąpiły w załączniku do rozporządzenia. W artykule autor omawia te omyłki. Wskazuje też na duży problem powstały z usunięcia z przepisów karty pojazdu, która służy do identyfikacji pojazdu podczas ponownego sprawdzenia usterek po negatywnym wyniku badania technicznego i zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

W procedurze badań technicznych występuje wiele elementów, które bardzo często powtarzają się. Inaczej sytuacja wygląda przy badaniu dodatkowym po tzw. „zmianach konstrukcyjnych”, gdzie ocena warunków technicznych jest uzależniona od zakresu dokonanych zmian przez podmiot do tego uprawniony. Do biura PISKP wpływa bardzo dużo zapytań dotyczących dopuszczalności dokonanych zmian. Jak można się domyślać, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, na podstawie oględzin pojazdu, dokumentów oraz analizy prawno-technicznej przepisów w zakresie dokonanej zmiany. W artykule omówiono przypadek wymiany silnika pojazdu na jednostkę o odmiennych parametrach (np. różniącą się mocą, pojemnością, rodzajem spalania) oraz zmianę modelu samochodu. Mamy wówczas do czynienia ze zmianami konstrukcyjnymi, które wymagają od właściciela pojazdu zalegalizowania ich w organie rejestrującym. Aby został wydany nowy dowód rejestracyjny ze zmienionymi danymi technicznymi pojazdu, trzeba przedstawić odpowiednie dokumenty z SKP potwierdzające poprawność dokonanej przebudowy. W artykule omówiono całą procedurę takiego badania.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock