Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W Dzienniku Ustaw pod pozycją 2338 ukazało się rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 11 grudnia zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W artykule omówiono wprowadzone przez ustawodawcę zmiany, w tym m.in. pojęcie „paliwa alternatywnego”, nowe definicje wymiarów pojazdów oraz nowe zapisy dotyczące oznakowania pojazdów Straży Granicznej i Służby Celno-Skarbowej.

W Dzienniku Ustaw z 31 grudnia 2019 r. pod pozycją 2560 zostało opublikowane rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Część zmian weszła w życie 1 stycznia 2020 r., pozostałe obowiązują od 15 stycznia. Zmienione lub nowe przepisy dotyczą m.in. zmian konstrukcyjnych w pojazdach i ten temat jest przedmiotem artykułu. Między innymi zmiana rodzaju z ciężarowego na osobowy nie jest już taka prosta. Na co należy obecnie zwracać uwagę wykonując dodatkowe badanie techniczne pojazdu po zmianach konstrukcyjnych powodujących zmianę rodzaju lub zmianę liczby siedzeń? Odpowiedź w artykule.

 

Obecnie jeden z głównych problemów podczas wykonywania badań technicznych stanowią tzw. nie­dozwolone przeróbki, czyli zmiany parametrów okre­ślonych w dowodzie rejestracyjnym lub niezgodność z homologacją typu pojazdu. Generalnie obowiązkiem diagnosty, przed rozpoczę­ciem badania stanu technicznego, jest sprawdzenie cech identyfikacyjnych oraz ustalenie i porównanie zgodno­ści faktycznych danych pojazdu z danymi w dowodzie rejestracyjnym. W artykule omówiono możliwości diagnosty SKP zweryfikowania modyfikacji konstrukcji pojazdu w trakcie badania. Przedstawiono kilka przykładów dozwolonych i niedozwolonych przeróbek pojazdów.

 

Kontynuując temat związany ze zmianami konstruk­cyjnymi (w nr. 10’16 SM), autor zajął się w tym numerze wymaganiami dla samochodu ciężarowe­go, które muszą być weryfikowane przez diagnostę podczas wykonywania badania dodatkowego. Przy zmianie konstrukcyjnej polegającej na zmianie rodzaju pojazdu z samochodu osobowego na samochód ciężarowy, lub zmianie konstrukcyjnej polegającej na do­łożeniu lub odjęciu miejsc siedzących w samochodzie ciężarowym, należy sprawdzić wymagania, które okre­ślono w dyrektywie, potwierdzając tym samym, że po­jazd spełnia pewne warunki homologacyjne. Jakie są to wymagania? Wyjaśnienie w artykule.

 1 lipca tego roku weszła w życie zmiana przepisów (DzU z 2016 r., poz. 858), wprowadzająca obostrze­nia warunków technicznych w przypadkach zmian konstrukcyjnych. W artykule przedstawiono przypadki przeróbek, jakie są objęte zapisami prawnymi. Podano wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyj­nych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowied­nich warunków, w tym w zakresie wytrzymałości przegrody i punktów mocowania ładunku. Dużo miejsca poświęcono opisaniu konkretnych badań zmian konstrukcyjnych, które wykonuje jednostka uprawniona.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock